Rembrandt geveild voor 70 miljoen

De Maastrichtse kunsthandelaar Robert Noortman heeft gisteren op een Londense veiling van Christie's samen met een collega voor circa zeventig miljoen gulden een zelden getoond portret van Rembrandt gekocht.

Het is een paneel uit de 19de-eeuwse verzameling van baron Alphonse de Rothschild, die later gedeeltelijk is overgegaan naar diens kleindochter baronesse Batsheva de Rothschild (1914-1999). De vraagprijs was gesteld op vijftien tot twintig miljoen gulden.

Het gaat om het portret van een 62-jarige, onbekende vrouw, wier gezicht, witte kraag en gesteven kapje tegen de diepbruine achtergrond oplichten. Rembrandt schilderde haar in 1632 en daarmee maakt dit werk deel uit van een vroege portrettenserie, waarmee de Leidse schilder in Amsterdam zijn reputatie moest vestigen.

,,Het is een van de allermooiste Rembrandt-portretten die ik ken, een ontroerend en ingetogen meesterwerk'', zegt Noortman. ,,Weliswaar duur, maar vergeleken met een Monet, Renoir of Van Gogh is zeventig miljoen gulden niet te veel. Zo'n werk komt zelden op de markt en voor een handelaar is het een `thrill' als zoiets door je handen gaat. Rembrandt is net als ik vast verliefd op haar geweest. Nu al hoor ik dat anderen zichzelf verwijten niet te hebben doorgeboden. Straks, in het voorjaar, vraag ik op de kunstbeurs Tefaf in Maastricht een `modest profit' van 25 procent. Er is een klimaatkist voor het transport in de maak.''

In september al, toen Christie's de veiling bekendmaakte, liet zowel Frits Duparc, directeur van het Mauritshuis in Den Haag, alsook J.P. Filedt Kok, directeur collecties van het Rijksmuseum te Amsterdam, deze krant desgevraagd weten niet op deze Rembrandt te zullen bieden. Beiden vonden het werk geen essentiële toevoeging aan de Rembrandt-collectie in Nederland. Het Rijksmuseum bezit een portret van bierbrouwersvrouw Haesje Cleyburgh (1636) dat, aldus Duparc, die de vroege fase van Rembrandts werk goed vertegenwoordigt. En vorig jaar kocht het Mauritshuis voor 32 miljoen gulden het portret van een oude man, het laatste portret van Rembrandts hand.

,,Britse musea hebben ook al aardig wat Rembrandts'', aldus Noortman. ,,Net als het Getty Museum in Los Angeles. Een enkel museum bood gisteren wel mee, maar als handelaar kan je ter plaatse sneller een besluit nemen, want wij hoeven geen ruggespraak te houden met commissies. Wij zijn ook keurig onder het bedrag gebleven dat ons voor ogen stond. Want ik mag dan wel verliefd geworden zijn op een vrouw van 62 jaar – en mijn vrouw vindt dat helemaal niet erg –, maar ik blijf altijd met mijn voeten op de grond.''

Noortman krijgt het paneel eind januari, begin februari in huis. Het is dan eventueel op afspraak te bezichtigen. De Tefaf wordt gehouden van 10 tot 18 maart.