Pijnlijk afscheid van `telefoontikker'

,,Eerst ging het BTW-tarief op de telefoonkosten al omhoog en nu dit.'' De Groningse rechtenstudente Marieke Lautenbach reageert verschrikt op het nieuws dat KPN de zogeheten `telefoontikker', beroemd en berucht in vele studentenhuizen, volgend jaar gaat afschaffen. ,,Afschaffing van de tikker gaat de student kapitalen kosten'', beaamt Maudy Keulemans, voorzitter van studentenorganisatie ISO.

De tikker die studenten de gelegenheid geeft van hetzelfde toestel gebruik te maken en toch individueel af te rekenen, moet sneuvelen in het tijdperk van veel telecom-aanbieders, verklaart KPN. ,,Het is een verouderd systeem en de tikkers kunnen alle verschillende tarieven niet meer bijhouden'' zegt KPN-woordvoerster Martine Kooreman. Bovendien worden de telefooncentrales, nodig voor de tikkers, vervangen. De nieuwe kennen geen tikkerservice.'' Andere telecomaanbieders kunnen deze centrales ook niet leveren.

De huidige `tikkergebruikers' zullen een duurder alternatief moeten kiezen. KNP biedt drie mogelijkheden: een gespecificeerde rekening, waarvoor extra betaald moet worden en erg veel tijd vergt om uit te zoeken wie welk nummer heeft gedraaid, ISDN dat erg duur is en niet geschikt voor grote studentenhuizen, en als derde de mobiele telefoon, nog duurder.

Emilie Kooyman, studente biofarmacie in Leiden, ziet het ook niet zitten om al haar telefoontjes mobiel te plegen. ,,Dan ga ik failliet! En een gespecificeerde rekening is een ramp om uit te zoeken.''

Het ISO heeft tot nu toe 110 klachten binnengekregen. De KPN zal de tikkergebruikers begin volgend jaar per brief informeren.