Duitsland

Miss Duitsland

De `afstand van de tepel tot aan het kuiltje in de hals' werd net zo goed opgemeten als de `kuitomvang' en de `dikte van de onderlip'. Deelnemers aan de `Miss Germany'-wedstrijden moesten zich aan schijnbaar wetenschappelijke criteria onderwerpen - de (mannelijke) juryleden hadden een `10 000 punten'-tabel ter bepaling van de `ideale vrouw' ontwikkeld. Aan de hand van foto's, documenten en Miss-relikwieën blikt de tentoonstelling Miss Germany - Eine schöne Geschichte op honderd jaar Duitse beauty-bezetenheid terug: gedetailleerd en met veel anekdoten wordt in het Haus der Geschichte in Bonn geanalyseerd hoe politiek en tijdgeest het Miss-management beïnvloedden. De tentoonstellingsmakers pareren de feministische kritiek op de `keuringen' met het argument dat schoonheidskoninginnen als Susanne Erichsen (winnares in 1950), Petra Schürmann (Miss World in 1956) en Verona Feldbusch (1993) `het succespotentieel van de Miss-titel' (catalogus) doelbewust gebruikten voor hun carrière. T/m 25 febr; Willi-Brandt-Allee 14; di-zo 9-19u, toegang gratis.

Inl 00-4922891650.

Het wonder van Bremerhaven

Elders in Duitsland woedt een heftige strijd om de toekomst van de locale theaters. In Bremerhaven echter hebben werknemers hun krachten gebundeld om hun eerbiedwaardige Stadttheater te redden. Dat theater, in 1911 gebouwd en na de Tweede Wereldoorlog uit de as herrezen, was bouwvallig geworden. Cultuurbarbaren van het gemeentebestuur wilden het al sluiten. Ze hadden alleen niet met intendant Peter Grisebach gerekend. Hij overtuigde burgers, politici en zakenlui in de stad aan de Waterkant ervan dat Bremerhaven zijn theater nodig heeft. Het resultaat van de campagne: het gebouw werd voor meer dan 60 miljoen mark gerestaureerd, alle banen blijven behouden en op Eerste Kerstdag is het feest. Dan wordt `het wonder van Bremerhaven' (Grisebach) gereanimeerd met Verdis opera Attila. Ook op 29 dec en in jan; Grosses Haus, Theodor-Heuss-Platz 1. Inl 00-49471482060.

Een delinquente Ring

Vierentwintig gevangenen dalen af naar een duistere onderwereld waar zij als slaven moeten zwoegen voor een machtsgeile uitbuiter. Deze griezel, die het Rheingold eerst steelt, het vervolgens verliest en er tot aan het inferno van de Götterdämmerung naar smacht, heet Alberich en is een personage van Richard Wagner. De gevangenen zijn echt: regisseur Robert Carsten haalde hen uit de Justizvollzugsanstalt van het stadje Euskirchen. Tijdens hun optredens in het naburige Keulen worden zij nauwkeurig in de gaten gehouden door de politie, want roof en moord mag wel in Wagners Ring maar niet buiten die magische cirkel. Opvoeringsdata: Das Rheingold op 15 dec en later; rest van de Ring in 2001. Offenbachplatz 1. Inl 00-49221221-28248.

En verder

Wiener Klassikgala, met pianist Christian Zacharias, op 15 dec in Bad Kissingen 00-499718048215; veiling van jugendstilkunst op 16 dec in Neurenberg 00-4989222120; Mozart-opera Die Hochzeit des Figaro op 17, 23 en 27 dec in Wuppertal 00-492025694444; Otto Dix t/m 28 jan in oa de Orangerie van Gera 00-4936522147; Joan Miró t/m 28 jan in het Wilhelm-Hack-Museum, Ludwigshafen 00-496215043411; Max Beckmann t/m 28 jan in de Neue Pinakothek, München 00-498923805195; La Fabuloserie - Museum der Teufel und Engel, art-brut-collectie van Alain en Caroline Bourbonnais t/m 11 febr in Museum Bochum 00-4923451600-30; Kurt Schwitters t/m 18 febr in de Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf 00-492118381-0.