KLM claimt 65 mln bij `falende' leiding Schiphol

Luchtvaartmaatschappij KLM eist van Schiphol 65 miljoen gulden schadevergoeding wegens gebrekkige dienstverlening door de luchthaven. KLM-bestuursvoorzitter L. van Wijk dient volgende week een claim bij Schiphol in.

Volgens Van Wijk heeft KLM het afgelopen jaar grote schade geleden als gevolg van het haperende systeem om bagage af te handelen en de beslissing van de Schiphol-directie in september om banen te sluiten. Volgens Van Wijk zijn de problemen het gevolg van ,,mismanagement'', waarvan KLM niet de dupe mag worden.

De KLM-topman brengt de problemen in verband met de plannen van Schiphol en het kabinet om de luchthaven te privatiseren. ,,Ze zijn alleen maar bezig met de privatiseringsplannen, en weten zelf niet wat er op de luchthaven allemaal misgaat.'' Volgens Van Wijk is de Schiphol-directie nu al bezig te beknibbelen op noodzakelijke investeringen in de infrastructuur om de winst van het bedrijf te kunnen opvoeren. Zo heeft Schiphol volgens Van Wijk drie jaar te laat geïnvesteerd in een nieuw bagagesysteem. KLM vreest dat dergelijke problemen zullen toenemen als de overheid als aandeelhouder van Schiphol plaats heeft gemaakt voor private partijen die een hoger rendement op hun belegging willen. Om dat te voorkomen zijn volgens Van Wijk door minister Netelenbos van Verkeer veel te weinig waarborgen ingebouwd.

KLM moest in het jaar 2000 door de problemen bagage nasturen, passagiers in hotels onderbrengen en extra cabinepersoneel inhuren omdat deze hun aansluiting misten. Van Wijk: ,,Iedere dag blijven er op zo'n 40.000 passagiers wel een paar koffers achter, dat is een bedrijfsrisico, maar op sommige dagen bleven er 10.000 koffers achter.''

President-directeur G. Cerfontaine van Schiphol bestempelt de claim als ,,wild gedrag'' en meent dat KLM ,,juridisch een zwakke casus heeft''. Het sluiten van banen is volgens hem in goed overleg gebeurd en de bagageproblematiek wordt deels door KLM zelf veroorzaakt. ,,De luchtvaartmaatschappijen hebben een bedrijfszekerheid van 95 procent. Daar moeten ze mee kunnen leven.''

    • Esther Rosenberg
    • Jaco Alberts