General Motors: duizenden ontslagen

General Motors stuurt tien procent van zijn werknemers in de VS en Europa naar huis en zal het merk Oldsmobile binnen enkele jaren opheffen. Dat heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt.

GM stelde tevens zijn financiële resultaten over het huidige kwartaal bij en verwacht de helft minder winst. Het resultaat zal ongeveer 550 tot 600 miljoen dollar bedragen in plaats van 900 miljoen. Voor 2000 zal de nettowinst uitkomen op ongeveer 5 tot 6 miljard dollar.

De autoproductie zal begin 2001 met 14 procent worden beperkt en GM zal wereldwijd bijna 13.000 werknemers naar huis sturen. Voor Noord-Amerika is er banenverlies door afvloeiing gepland voor ongeveer 7.700 man. Daarnaast zal GM de komende jaren 5.000 man ontslaan in Europa, van wie ruim 2.000 bij Vauxhall in Engeland.

,,Dit is een heel moeilijke beslissing voor ons'', aldus Rick Wagoner, de topman van GM in een persconferentie over Oldsmobile. ,,Maar in de huidige omstandigheden konden wij geen manier bedenken die toekomstig succes voor Oldsmobile zou garanderen.'' Eerder op de ochtend had GM zijn voorzitter van de raad van commissarissen, Jack Smith, het nieuws aan de ongeveer tweeduizend dealers laten overbrengen. Ron Zarrella, hoofd van GM Noord-Amerika mocht uitleggen waarom GM zich genoodzaakt ziet zijn werknemersbestand in te krimpen.

Details over het exacte einde van Oldsmobile gaf GM niet. De Oldsmobile Bravada 2002, die volgend jaar september uitkomt, zal het laatste model zijn. Daarna blijven de wagens van het merk nog in productie zolang ze nog winst opleveren. De verkoop zal echter in de praktijk nauwelijks worden ondersteund door marketing- en reclameactiviteiten.

De aankondiging over Oldsmobile komt als een verrassing omdat GM zeer recent nog heeft bezworen dat geen van zijn merken zou worden opgeofferd. Matige resultaten in het afgelopen jaar en teruglopend marktaandeel voor GM in zijn geheel hebben Oldsmobile echter de kop gekost.

De verkopen van Oldsmobile zijn tot en met november dit jaar met bijna twintig procent gedaald ten opzichte van de eerste elf maanden van 1999, ondanks kortingen en voordelige financieringsmogelijkheden.

GM is nog steeds een verzameling van automerken, maar het handhaven van al die identiteiten kost veel geld. In de afgelopen vijf jaar heeft GM ongeveer drie miljard dollar in Oldsmobile gestoken om het merk een nieuw gezicht te geven.

VAUXHALL: pagina 19