Britse regering helpt Luton na sluiting Vauxhall

De Britse regering heeft steun beloofd aan werknemers en bedrijven in Luton na de aankondiging van de Amerikaanse autobouwer General Motors, gisteren, om een van zijn Vauxhall-fabrieken daar te sluiten met ontslag voor 2.200 man als gevolg.

Stephen Byers, minister voor Handel en Industrie, noemde het besluit van GM ,,een bittere slag voor Luton'' en zei dat ontslagen werknemers hulp krijgen bij herscholing en leningen voor het opzetten van eigen bedrijfjes. Maar vakbonden verwijten hem dat hij de werknemers in het duister heeft gelaten over de voorgenomen sluiting, waarvan hij al dagen op de hoogte zou zijn geweest. Vakbonden hebben Byers eerder van `dubbel spel' beschuldigd tijdens de strijd rond het noodlijdende autobedrijf Rover, dat in mei door het Duitse moederbedrijf BMW werd afgestoten. Ze eisen dat GM Vauxhall open houdt omdat de staat er ook geld in heeft zitten. Bovendien zou de flexibele Britse arbeidsmarkt het `goedkoop' maken om werknemers te ontslaan.

GM zei gisteren de productielijn voor personenauto's in Luton te sluiten, als onderdeel van een wereldwijde sanering waarbij duizenden ontslagen vallen. In Luton wordt de Vectra gebouwd, die op de Europese markt een Opel-vignet krijgt en voor de Britse en Ierse markt met een rechts stuur een Vauxhall-vignet. De productielijn van de Frontera-terreinauto en voor de Vivaro-bestelauto die Vauxhall samen met Renault in Luton bouwt, blijven open. Behalve de ontslagen bij Vauxhall zouden zeker 8.000 banen vervallen bij toeleveringsbedrijven.

De sluiting bij Vauxhall onderstreept hoe slecht de Britse auto-industrie eraan toe is. Het is nog steeds onduidelijk of verzelfstandigde Rover kan overleven, Ford heeft zijn fabriek voor personenauto's in Oost-Londen gesloten. Honda heeft investeringen uitgesteld en Nissan heeft gedreigd een fabriek in Sunderland te sluiten.

Volgens de oppositie is bureaucratie bij de overheid de reden dat Vauxhall niet efficiënt genoeg kon produceren. Vauxhall zelf zegt echter dat de Vectra niet goed verkoopt. Het dure pond is een extra handicap voor de export. Bovendien is er in West-Europa een overcapaciteit, geschat op zes miljoen auto's per jaar.