Vermoeide pianist Yundi Li komt langzaam op dreef

Door zijn halflange haar heeft hij een beetje koper geverfd. De coupe ervan lijkt te zijn nageknipt van een daguerreotype van Chopin. En zo kan het gebeuren dat de 18-jarige, Chinese pianist Yundi Li, die in oktober het Internationale Chopin Concours in Warschau won, en profile een verrassende overeenkomst met Chopin vertoont. Nadat Stanislav Bunin in 1985 het concours had gewonnen, werden er vijftien jaar lang geen eerste prijzen meer uitgedeeld in Warschau. Dat Yundi Li, die op het Franz Liszt Pianoconcours 1999 als derde eindigde, er nu wél een heeft gekregen, vormt een zekere garantie voor zijn kwaliteiten als uitzonderlijk pianist.

Maar Yundi Li is dodelijk vermoeid, want sinds hij gewonnen heeft moet hij zich in zeer korte tijd door een enorme serie concerten heen werken. En zo vloog hij de afgelopen weken heen en weer tussen onder meer Polen, Japan, China en Nederland, waar hij morgen nog zal optreden in de Rotterdamse Doelen. Alle jetlags en moeheid kwamen tot uitdrukking in de enigszins houterige kwaliteit van de Nocturne in c, op. 48 nr. 1, waarmee Yundi Li gisteravond in Utrecht zijn Chopin-recital opende. Het klonk allemaal nog een beetje stijfjes, de melodielijnen wilden niet werkelijk vloeien, de dynamiek was schools, en zijn toucher mistte nuance en kleur. Dat werd niet beter in de Ballade nr. 4 in f, op. 52, waarvan almaar de beweging inzakte en waarin ook Li's virtuoze trefzekerheid af en toe te wensen overliet.

Maar met het Scherzo nr. 2 in bes, op. 31 begon Yundi Li er al wat meer in te komen. Chopin klonk nu vrijer en kleurrijker, de beweging werd vloeiender, en de virtuoze passages begonnen nu echt virtuoos te klinken. Op dit gemiddelde niveau van een talentvolle jonge pianist, die wanneer hij de juiste leraren vindt vooral in muzikaal opzicht nog heel veel zal kunnen leren, bleef ook Yundi Li's lezing van het Andante spianato & Grande Polonaise brillante in Es, op. 22 steken.

Alsof hij bijna opgelucht was dat de helft van zijn recital er nu opzat, klonk Yundi Li in de Vier mazurka's, op. 33 na de pauze ineens een stuk energieker, kleurrijker en boeiender. Die trend zette zich door in het hoogtepunt van zijn recital, de enerverende uitvoering van Chopins Pianosonate nr. 3 in b, op. 58. Pas in dit stuk klonk Yundi Li echt geïnspireerd, en kwamen Chopins magische melodieën en harmonieën tot leven op een manier die tot de verbeelding sprak.

De conclusie luidt dat Yundi Li aan het begin staat van een lange weg: enerzijds zal hij zich moeten leren thuisvoelen in de hectiek van het internationale concertleven, anderzijds zal hij zijn muzikale voelsprieten moeten voeden door veel te luisteren naar hele grote pianisten zoals Svjatoslav Richter, en wellicht ook door nog ergens in de leer te gaan.

Concert: Yundi Li (piano).

Programma: Werken van Chopin. Gehoord: 11/12 Vredenburg Utrecht. Herh. 13/12 Rotterdam.