Nederlands modesucces

De Nederlandse mode heeft succes en ineens wil iedereen daarvan meegenieten. Ineens heeft iedereen er een mening over en ineens is Nederlandse mode ont-zet-tend goed. Maar laten we het alsjeblieft relativeren. Er is mode en er is een Nederlandse stijl van kleding ontwerpen. En tot een paar jaar terug vond 99 procent van de bevolking er niets aan, negeerde het. Te moeilijk, te experimenteel, niet draagbaar. Slechts een handvol volgelingen lag in totale aanbidding voor creaties die vooral in musea te zien waren. Nederland en de Nederlandse kledingontwerpers waren nooit dikke vrienden en zullen het ook niet snel worden. Wij zijn er te nuchter voor en het werk is nog steeds te extreem.

Maar nu is Nederland hip. Creaties van Hollandse bodem schitteren in de Amerikaanse Vogue en ontwerpers presenteren hun collecties in Parijs. Maar voorlopig geldt dat slechts voor Alexander van Slobbe en Viktor & Rolf. Zij zijn succesvol, draaien volwaardig mee in de internationale mode-industrie en nemen daar als Nederlander een bijzondere plaats in. De rest ploetert voort.

Een uitzending als Bonanza verandert daar weinig aan. Vier deskundigen zoeken naar een verklaring voor het huidige succes. Maar waarover gaat het eigenlijk? Toch niet over dat het werk zo mediageniek is en daarom in de bladen staat, dat hun shows worden bezocht in Parijs en dat ze zo eigenzinnig en fris zijn?

Succes in de mode gaat toch echt verder, dat gaat ook over een kwalitatieve collectie maken die gewoon in een winkel te koop is en die je kunt dragen zonder dat je voor gek loopt.

In het programma wordt vooral geneuzeld over de unieke vorm van ondersteuning (de subsidiepot), de typische extremiteiten, de raakvlakken met beeldende kunst. Wat hout snijdt, zijn opmerkingen over esthetische kwaliteiten, ontwerpkwaliteiten, wat mode nu precies is en wat voor rol Nederland daarin speelt. Maar dat kun je niet in een halfuurtje uitleggen. Terwijl de clips waarin het werk van drie Nederlandse ontwerpers centraal staat, zo intrigerend en prikkelend zijn.

Saskia van Drimmelen en Niels Klavers maken prachtige kleding en het werk van Keupr/vnBentm is op z'n zachtst gezegd vervreemdend. Had dan laten zien wat díe mensen beweegt, waarmee ze worstelen en hoe zij het begrip mode zien. Mode moet nu eindelijk eens van dat hoge voetstuk af.

Bonanza: Poldermodellen, Ned.3, 23.38- 00.08u.