Het leven van een kermisattractie

,,Richard Burton wil alleen naar een toneelstuk kijken als hij er zelf in meespeelt'', zei Elizabeth Taylor over haar flamboyante echtgenoot. Burton nam wraak met een van zijn beroemde beledigingen: ,,Elizabeth heeft een smakeloze onderkin, haar benen zijn te kort en ze heeft een dikke buik.'' Precies op deze laatste drie lichaamsdelen, maar dan nog niet uitgezakt, blijft de camera van de vierdelige miniserie Liz: The Elizabeth Taylor Story het liefste hangen.

Faam en rijkdom vormen de voornaamste inspiratiebronnen voor Amerikaanse miniserieregisseurs – de hedendaagse chroniqueurs van de suikerzoete en tegelijkertijd tragische glamourwereld. Ook Kevin Connor, de regisseur van Liz, verdient er zijn brood mee, en dat heeft hij niet bescheiden aangepakt: hij heeft ook de heilige Maria, Moeder Theresa en prinses Diana met een tv-serie vereerd.

Liz is de amusante pulpversie van het leven van deze icoon van sterrendom en verval. Van alle gedaantes die La Liz heeft aangenomen blijft vooral die van gekooide vamp hangen, in haar zijden onderjurk met een drankglas in de hand (Cat on a Hot Tin Roof), of als de zwaar opgemaakte Cleopatra, koningin van de Nijl, die met haar handen haar blote borsten verbergt.

De miniserie concentreert zich voornamelijk op de mannenverslindster in Liz. Haar amoureuze escapades en haar hagelwitte bontmuts zijn natuurlijk fotogenieker dan een diepgravende analyse van haar oeuvre.

We zien de leegheid van haar leven, afgewisseld met onvervalste soapdialogen als: ,,Ik heb alles opgegeven voor jou'', ,,ik verdrink in jou'' en ,,moet ik soms alleen slapen?'' (Liz, gespeeld door Sherilyn Fenn, met poedel in haar hand). De serie begint met haar rol als hondenvriendin in Lassie Come Home (1943), waarmee ze doorbrak als kindsterretje. Ze steeg tot grote hoogten in films als Suddenly Last Summer, Who's Afraid of Virginia Woolf en Reflections in a Golden Eye – maar die films worden alleen aangestipt via de filmtitels achterop de setklapstoeltjes.

Haar zucht naar mannen en drank wordt wel tot in de puntjes gedocumenteerd. Taylor trouwde achtereenvolgens met de gewelddadige hotelier Nick Hilton, de acteur Michael Wilding en de uitbundige showman Mike Todd, die verongelukte in zijn privé-vliegtuig met de naam `The Lucky Liz'.

Ze werd getroost door zanger Eddie Fisher, die zijn huwelijk met de populaire Debbie Reynolds voor haar opgaf, waardoor Liz jarenlang als boosaardige heks te boek stond. Op de set van Cleopatra ontmoette ze vervolgens Richard Burton, wat leidde tot een van de beroemdste onstuimige liefdesaffaires ooit.

Na een lange periode vol drank, voedsel en pillen en een slecht huwelijk met senator John Warner, is ze uiteindelijk in de armen van graafmachinebediende Larry Fortensky terechtgekomen, die ze ontmoette in de Betty Ford-kliniek. Het is een leven dat van smeuïgheid uit elkaar barst. ,,We zijn een kermisattractie'', zegt Liz in de tv-film, waarmee de miniserie een zeldzaam moment van zelfkennis tentoonspreidt.

Liz, the Elizabeth Taylor story, RTL4, 21.00-22.45u.