Het heilige geloof in internet

Henry Blodget is de kampioen-analist van internetaandelen. Maar nu de sector op zijn gat ligt keert het tij zich tegen hem.

Daar is hij dan: jong, blond, charmant en onaangedaan door de schommelingen van aandelen in de internetsector. Henry Blodget van zakenbank Merrill Lynch sprak in de Bryant Park Grill in New York voor een gehoor van professionals die graag netwerken onder het genot van een drankje.

Blodget is de kampioen-analist van internetaandelen en was een van de eersten op Wall Street die Amazon.com aanprezen. Maar zijn ster is inmiddels enigszins verbleekt. Zijn gehoor, dat voornamelijk bestond uit yuppen, liet Blodget aanvankelijk dan ook nauwelijks uitpraten maar hij kreeg er uiteindelijk toch een paar zinnen tussen. Blodget begon met de ontwikkelingen van de sector in perspectief te plaatsen. ,,We moeten vijf jaar teruggaan'', zei hij. ,,Eigenlijk begon dit allemaal met de beursgang van Netscape. De sector is daarna op de beurs gestaag omhooggegaan, maar vorig jaar en dit jaar zijn we in een dip geraakt.'' Dat neemt niet weg dat volgens Blodget in het laatste kwartaal van 1999 en het eerste kwartaal van dit jaar evenveel kapitaal in de internetsector is geïnvesteerd als in de achttien overige kwartalen van de afgelopen vijf jaar.

Blodget heeft na het instorten van de internetmarkt echter heel wat uit te leggen. Er is veel kritiek op hem nu de internetsector vrijwel op zijn gat ligt. Het aandeel Amazon.com kelderde van 112 naar 25, Yahoo! van 250 naar 44, eBay, Priceline.com en Buy.com gingen globaal dezelfde weg en Pet.com ging zelfs failliet. Het zijn stuk voor stuk aanbevelingen geweest van Blodget en de lijst is nog langer. Hoe zit dat? Wat zegt Blodget tegen de gedupeerde cliënten van zijn bank en tegen de beleggingsadviseurs in de provincie die in de kantoortjes van Merrill Lynch particulieren `helpen'?

Blodget knippert niet eens met zijn ogen. ,,We zitten in een nerveuze periode'', zegt hij. ,,Het is gruwelijk wat er gebeurt, gruwelijker dan we hadden verwacht. Daarom moet je altijd zorgen dat je een portfolio van beleggingen hebt.'' Vervolgens verheft hij zijn stem wat en zegt: ,,Als je moeite hebt met risico's en geld verliezen moet je niet gaan beleggen.''

Volgens Blodget was de begintijd van de radio, de automobiel, de televisie en zelfs de pc een tijd waarin de mensen maar moeilijk de zin van de nieuwe uitvinding op zijn waarde konden schatten. Zo gaat het volgens Blodget ook met internet. ,,Tussen 1905 en 1920 dacht men dat de radio handig was voor communicatie tussen twee personen'', vertelt hij. ,,Pas daarna kwam iemand op het idee om uitzendingen voor een groot publiek te verzorgen.'' Ook de personal computer kan volgens Blodget als voorbeeld dienen. Hij denkt daarbij aan IBM, dat pas jaren na de introductie van de pc werd gewaardeerd.

Internet is een realiteit, zo vervolgde Blodget, en er zijn enkele tientallen bedrijven die winst maken in de sector. ,,Ik verwacht nog twee moeilijke kwartalen en dan weten we meer.'' De bedrijven die het dan hebben gehaald zullen groeien volgens Blodget en ze hebben een betere toekomst voor zich dan de producenten van pc's. ,,Dit is een zeer goede tijd om je te verdiepen in internetaandelen. Sommige mensen kunnen het woord internet niet meer horen, ze haten het. Dat betekent dat het interessant geworden is. Neem Yahoo of AOL, die zitten op waarden waar ze niet lang zullen blijven.''