`Daimler opgedeeld in vier divisies'

DaimlerChrysler gaat zijn autoconcern opsplitsen in vier aparte divisies. Dit schrijft het Duitse financieel-economische magazine Capital, dat geen specifieke bronvermelding van het bericht geeft.

DaimlerChrysler ging gisteren niet op de geruchten in. DaimlerChrysler woordvoerder Michael Pfister verklaarde dat het autoconcern in februari een reorganisatieplan zal bekendmaken. Hij wilde alleen kwijt dat de verliesgevende Amerikaanse tak van het concern Chrysler nauwer gaat samenwerken met de Japanse fabrikant Hyundai. De bedrijven hopen ondermeer via gezamenlijke inkoop van onderdelen kosten te besparen. DaimlerChrysler, dat bij Chrysler een Duitse topman heeft aangesteld, wil zo snel mogelijk af van de verliezen bij de Amerikaanse tak van het concern.

Het blad Capital meent te weten dat DaimlerChrysler in februari wereldkundig zal maken waarbij het concern wordt opgesplitst in vier aparte divisies. Mercedes-Benz wordt gerekend tot het topsegment van de automarkt en wordt ondergebracht in de divisie luxe-auto's. Onder de categorie kleine auto's wil DaimlerChrysler de producten van Chrysler, Mitsubishi en Smart onderbrengen. De `ruimtewagens' en minivans van Mitsubishi en Chrysler vormen een aparte categorie. Tenslotte worden ook de vrachtwagens, waarin Mercedes-Benz wereldmarktleider is, ondergebracht in een aparte divisie.

Met de nieuwe structuur wil DaimlerChrysler meer duidelijkheid brengen in de productieactiviteiten. Tijdens de fusie tussen Daimler-Benz en Chrysler werd verwacht dat veel besparingen zouden komen uit het gebruiken van dezelfde onderdelen voor verschilende auto's.

Bij Mercedes-Benz bleek men daar niet van gediend. De Duitse autobouwer was bevreesd voor een verlies van kwaliteitsimago als zou blijken dat de wagens met dezelfde assen zouden worden uitgerust als die van Chrysler. Maar bij verschillende tests scoorden de Chryslers op dit punt beter dan Mercedes-Benz.