`Snel internet uit de problemen'

Na een moeilijk begin is KPN optimistisch over zijn snelle internetdienst. ,,Het loopt gewoon en is geen probleemkind meer.''

Het leed is geleden. Dat was de belangrijkste boodschap die KPN gisteren kwijt wilde op een bijeenkomst over zijn snelle internetdienst. Ruim een half jaar na de lancering heeft het telecombedrijf minder dan 10 procent van de beoogde honderdduizend gebruikers voor MxStream, een internetverbinding (ADSL) die ten minste twintig keer sneller is dan de conventionele telefoonlijn.

Toch zijn de verantwoordelijken vol vertrouwen. ,,De landelijke uitrol is op stoom'', zegt K. Smaal, hoofd internetdiensten van KPN. ,,Het loopt gewoon. MxStream is geen problem child, het is een perfecte dienst.''

Gebruiker F. Gillebaard onderschrijft de ferme taal in grote lijnen namens gebruikersgroep MxStreamGG (140 à 145 leden). Volgens Gillebaard was de kwaliteit van KPN's snelle internetdienst kort na de zomer op een dieptepunt beland. Verbindingen waren toen 5 tot 10 procent van de tijd onbruikbaar. ,,Nu zijn de storingen inderdaad veel minder'', zegt hij. Gillebaard waarschuwt dat KPN heeft gekozen voor een tijdelijke oplossing die zich nog moet bewijzen als het gebruikersaantal toeneemt.

KPN heeft een nieuw expansieplan. Nog in het eerste kwartaal van volgend jaar wil het 60.000 gebruikers hebben voor MxStream. Daarna moeten er maandelijks 15.000 tot 20.000 bij. De concurrentie bekijkt de plannen met zorg. Zeker tien bedrijven willen net als KPN ADSL-verbindingen aanbieden. Zij hebben daarvoor toegang nodig tot de wijkcentrales die KPN in heel Nederland heeft staan. Tot op heden loopt het geen storm. KPN schat het aantal klanten dat bij de concurrentie een ADSL-verbinding afneemt op ,,enkele honderden''. Volgens J. Wildeboer van KPN Broadband mikken tegenstrevers vooral op zakelijke gebruikers.

J. van den Berg, hoofd juridische zaken van Versateldochter Versapoint reageert verbaasd. ,,Het is ráár dat KPN dit soort gegevens naar buiten brengt'', zegt zij. ,,Alleen wijzelf hebben al enkele honderden gebruikers.'' Volgens Van den Berg wordt Versapoint geconfronteerd met onwil van de kant van KPN. Het zou zijn ADSL-diensten graag combineren met gewone spraakverbindingen, maar KPN biedt die mogelijkheid niet, zegt zij. De toegang tot telefooncentrales wordt volgens Van den Berg bemoeilijkt door een strikt formele opstelling van de toeleverancier: ,,Het komt voor dat wij een kabel moeten trekken door een gebouw van KPN, maar dat niemand ons kan vertellen hoe dat moet.'' Volgens P. Rennen van telecombedrijf Sonera is er nog een probleem. Klanten ontvangen een rekening van KPN en niet van hun eigen internetaanbieder. ,,KPN wil eigenaar zijn van de klant'', zegt hij. ,,Daar loopt het vaak op stuk.''

Op dit vlak is KPN bereid zijn leven te beteren. ,,Wij hebben met de internetaanbieders afgesproken dat zij de contacten met de klant overnemen'', zegt Wildeboer.

Kabelmaatschappijen als Casema en UPC hebben met internet nog grotere problemen dan KPN. Als de telecomaanbieder de zaak snel op de rails krijgt kan zij misschien zware gebruikers afsnoepen van de kabelmaatschappijen.

Volgens Smaal zijn intussen 70 van de kleine duizend KPN-centrales voor ADSL geschikt. Die centrales liggen in dichtbevolkte gebieden en bereiken daarom al een kleine 20 procent van de Nederlanders. In theorie, want aansluiten kost enige tijd omdat er 4.000 mensen op de wachtlijst staan. Eind volgend jaar wil KPN met 350 centrales 70 procent van de bevolking bereiken. Mar wie op meer dan vier kilometer van een wijkcentrale woont, op het platteland bijvoorbeeld, blijft ook in de toekomst van een verbinding verstoken.