Column

ABN Amro

Op de deur van het filiaal van mijn bank hangt een papiertje dat je binnenkort bedragen tot duizend gulden alleen nog maar bij de geldautomaat kunt pinnen. Aan de balie doen ze dat niet meer. Efficiency dus. Anders haalt de chef zijn target niet. Mij zal dat verder worst zijn, omdat ik al jaren liever bij de automaat dan bij de balie kom. De automaat is sneller en sowieso slimmer! Maar ik ken veel oudere mensen die die automaat een onding vinden. Ze komen al jaren bij de bank, kennen het vriendelijke meisje achter de balie, het meisje kent hen zo goed dat ze geen identiteitspapieren hoeven te tonen en ze hebben een praatje van een minuut of twee. Niks mis mee toch? Gewoon oogcontact! Woordenwisseling! Een mens zegt iets en de ander zegt wat terug!

Maar dat kan dus niet meer. Ondertussen lees ik dat de winst van drie naar negen miljard is gegaan. Bankbaas Rijkman (geen bijnaam!) Groenink rekent volgend jaar op zestien miljard, streeft naar vijfentwintig miljard en hoopt op zestig miljard. Maar een lullig praatje met een klant kan er niet meer af. Dus ook de baliemeisjes krijgen alleen nog maar patsers en goed gevulde middenstand aan de toonbank.

Hoe gaat zo'n vergadering waarin beslist wordt dat normaal menselijk contact zoveel mogelijk vermeden moet worden? Welke eikel snijdt het onderwerp aan? Welke lulhannes gaat er over door? En welke Jan Doedel rondt het af?

Zijn dat dezelfde mensen die in een Veluws hotel een motivatietraining van een dag of vijf achter de rug hebben, en daar van een bamboebabbelaar hebben gehoord dat er niks mis is met menselijk contact? Toon dat stukje emotie! Geef ook die huilbui een kans!!

Wie heeft nou toch de gore moed om binnen een bedrijf, dat ontploft van de winst, het meest normale contact te schrappen?

En krijgen wij als klanten nu meer rente? Zij besparen kosten, geven ons minder service, dus kan het goedkoper en krijgen wij meer poen, denk ik dan. Of stroomt dat geld alleen maar in de overvolle buidels van de aandeelhouders en wordt de optieregeling van de raad van bestuur een beetje bijgesteld?

En diezelfde types babbelen aan de bar van hun hockeyclub dat het jammer is dat de maatschappij zo verhardt! Er is steeds minder ruimte voor een praatje!

Toevallig zit ik bij de ABN Amro, maar bij de ING, de Rabo en al die andere inhalige poenschuivers zijn precies dezelfde maatregelen genomen. Dus je kan ook niet zeggen: ,,Krijg de kolere met je woekerpraktijken. Ik ga wel naar een ander!'' En in Sterspotjes maar je humane kant laten zien en liegen dat het mensenwerk is.

Binnenkort krijg ik vast een brief of een sms van mijn bank dat ik ook mijn overschrijvingen niet meer per post mag doen! Zelfs met de pc is het ouderwets en verboden. U kunt ons alleen nog wappen!

Mij treffen ze niet, daar ik mijn geld door een prima boekhouder laat regelen, maar de gewone man of vrouw, die geen zin heeft in een pincode en een babbeltje aan de balie gezellig vindt, moet naar de automaat.

De banken zullen nu zeggen dat ik een domme romanticus ben, sterker nog: ik ben bijna een fossiel aan het worden. De columnist wil dat mensen met elkaar blijven praten! De top van de bank vindt het bijna aandoenlijk. En thuis draaien ze `Het Dorp' van Wim Sonneveld. Nederland vergrijst en heeft een bejaardenberg. Diezelfde bejaardenberg heeft de banken stinkend rijk gemaakt. Door te werken en te storten! Waarom zou je dan niet aardig blijven doen tegen die mensen? Wat is er tegen: Goedemorgen mevrouw Jansen! Hoe gaat het met uw man? En als meneer Jansen dood is, wil de bank nog wel een rouwkaart? Of is het beter als mevrouw Jansen dat ook wapt! Krijgt ze de rouwkaart terug met de mededeling dat de computer de kaart niet kon lezen? Wilt u meneer zijn streepjescode wappen, zodat de computer hem kan deleten?

Jongens waren we – maar aardige jongens, schreef Nescio ooit. Het is toch niet zo'n moeite een poging te doen aardig te blijven?