Dure dollar geeft CSM forse impuls

Snoep- en bakkerijfabrikant CSM is sterk afhankelijk geworden van de wisselkoers van de Amerikaanse dollar, omdat 43 procent van de omzet van CSM inmiddels uit de Verenigde Staten komt.

De winst van het concern is gerelateerd ,,aan wat de dollar doet'', aldus bestuursvoorzitter J. Vink vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers. Mede door overnames en de dure dollar steeg de omzet met 23,9 procent tot 2,725 miljard euro, terwijl de winst (voor afschrijving van de goodwill) met 19,6 procent toenam tot 150 miljoen euro. CSM verwacht voor het lopende boekjaar dat de stijging van de nettowinst hoger uitkomt dan 10 procent.

Het bedrijf verwacht de groei in bakkerijproducten en snoepgoed het komende jaar door te zetten door meer bedrijven te kopen en door zelf meer producten te verkopen, zo verklaarde bestuursvoorzitter J. Vink vanochtend. ,,Er zijn in de Verenigde Staten en Europa nog vele familiebedrijven die gekocht kunnen worden en er is in beide markten niet één andere dominante speler.''

CSM produceert tal van bekende levensmiddelen, zoals Venz (hagelslag), De Ruijter (muisjes), Hak (potgroenten) en Honig (pasta), die gezamenlijk 350 miljoen euro omzetten. Maar die merken zijn alleen in Nederland bekend en worden verkocht omdat Nederland een minder belangrijke markt wordt voor CSM. In het eerste kwartaal van 2001 moet duidelijk zijn wie die merken koopt en voor welk bedrag.

CSM concentreert zich voortaan op de bakkerijdivisie (zestig procent van het hele bedrijf) die levert aan grote bakkerijen en fastfood-ketens. Daarin is CSM marktleider in de wereld sinds de overname op 1 oktober van de Europese bakkerij-activiteiten van Unilever, voor 1,5 miljard gulden. De omzet van de bakkerijdivisie steeg het afgelopen jaar met bijna 20 procent, waarbij de overname van Unilever niet is meegerekend. De Europese en Amerikaanse bakkerij-activitieten zullen voortaan apart worden geleid.

Daarnaast blijft snoepgoed belangrijk, op dat terrein is CSM in Europa bijna de belangrijkste fabrikant. De omzet van de consumentengoedereen steeg dit jaar met 35,6 procent tot 966,9 miljoen euro dankzij grote overnames.