GETEKENDE HELDEN

Niet zo lang geleden moest Cartoonnetwork de zendtijd nog delen met de stoffige Hollywoodfilms van TNT, maar tegenwoordig kunnen liefhebbers de hele dag tekenfilms kijken. Van 's ochtend vroeg tot 's avonds laat houdt natuurlijk niemand vol, maar menigeen pikt toch regelmatig een Tom & Jerry mee. En niet alleen kinderen, maar ook volwassenen houden van `toons', zoals ze het bij Cartoonnetwork noemen.

Die ontwikkeling blijkt uit een onderzoek dat de zender naar haar doelgroep deed. Vooral het aantal ouderen (lees: 20-plussers) is gestegen tot 38 procent. Bovendien zouden die kijkers minder snel doorzappen. Is Cartoonnetwork tegenwoordig dan zoveel beter dan vroeger?

Inhoudelijk biedt Cartoonnetwork inderdaad een diverser aanbod. Het kan toeval zijn, maar nog niet zo lang geleden stuitte ik telkens op de voorspelbare avonturen van Scooby Doo. `Zoinks, het monster was dus de butler met een masker op!', riepen Scooby en Shaggy aan het einde van elke aflevering. De frequentie van die serie is gelukkig afgenomen, maar de zender belooft in haar reclames alweer een nieuwe Scooby Doo-lawine. Interessanter zijn series als Cow & Chicken, Johnny Bravo en Dragonball Z. Stuk voor stuk frisser en leuker dan de belegen series waarin Cartoonnetwork voorheen grossierde.

Een ander pluspunt van het vernieuwde Cartoonnetwork is de sponsoring van het Holland Animation Festival. Laat op de avond vertoont Cartoonnetwork werk van beginnende animators in het blok `gevarieerd programma'. Dit zijn vaak korte filmpjes in zwart-stijl waarvan de aftiteling regelmatig nog handgeschreven is. Een zeer lovenswaardig initiatief, aangezien niemand anders die verzameling tekenfilms, waar jonge talenten bloed zweet en tranen in hebben geïnvesteerd, uit wil zenden. Dat is niet alleen sympathiek, maar die filmpjes zijn ook nog verrassend en experimenteel en laten zien dat animatie echt niet alleen voor kinderen hoeft te zijn.

website: www.cartoonnetwork.nl (Tekst Gerard Zeegers, montage Marcel Lange)