Sint geeft traditionele cadeaus: step en Risk

Sinterklaas heeft voor kinderen dit jaar vooral traditionele cadeaus gekocht: de aluminium step waarmee over straat kan worden gescheurd en gezelschapsspellen zoals Risk en Monopoly. Volgens VendexKBB (de Bijenkorf, V&D, Dixons, Hönkemoller) is er dit jaar niet één rage, zoals eerder Furby- en Pokémon-poppen. Wel kregen veel kinderen cadeaus die ooit een rage waren: Barbie en actionman-poppen. De film `Kruimeltje', op DVD, is ook populair.

Het nieuwe computerspel-apparaat Playstation 2, van Sony – waarvoor de eerste klanten 's nachts voor de winkeldeur bivakkeerden – was bij Dixons binnen tien minuten uitverkocht. In heel Nederland waren maar 5.000 exemplaren te koop. Veel tieners kregen een mobiele telefoon. Veel volwassenen kregen digitale camera's van de Sint en veel kitsch-achtige frutsels zoals tasjes en foto-lijsten met spiegeltjes en glitters erop.

Van de Nederlandstalige boeken verkoopt `Het zal me jeuken' van Youp van 't Hek (verzamelde NRC-columns) het beste, volgens de grote Rotterdamse boekhandel Donner. Op de tweede plaats staat `De eeuw van mijn vader' van de journalist Geert Mak. Mak won onlangs de Trouw publieksprijs, wat de verkoop opstuwt, zegt Donner.

Het derde best verkochte boek is Publieke Werken van Thomas Roosenboom, en het vierde is `Ik omhels je met duizend armen' van Ronald Giphart. De meeste mensen willen voor familiefeesten ,,makkelijk toegankelijke literatuur'', zegt Anne Sluijs van Donner. ,,Arnon Grunberg, die onlangs de AKO-prijs won met Fantoompijn, is dat niet. Dat kun je als cadeau denk ik niet aan iedereen geven.''

Nederlanders hebben dit jaar tien procent meer uitgegeven aan cadeaus dan vorig jaar, volgens schattingen van de Nationale Winkelraad. De detailhandel verwacht een omzet van tussen de 1,3 en 1,4 miljard gulden.