Russische bieder grijpt naast Antonov

In Veghel is gisteren na langdurig juridisch touwtrekken een Russische Antonov geveild. Niet iedereen is tevreden, en zeker niet de heer Zoebko die naast de hoofdprijs greep.

Viktor Ivanovitsj Zoebko is woedend. ,,This is not fair''', bast hij door de gelagkamer. ,,Wij hebben het formulier correct ingevuld. Wij hebben 25.000 dollar betaald. Deze veiling moet worden uitgesteld.'' Machteloos houdt de Russische advocaat zijn papieren omhoog. ,,Wij mogen óók meedoen. This is very important thing.'' Maar Zoebko is te laat. In de gelagkamer van café-brasserie De Gouden Leeuw in Veghel is het Russische transportvliegtuig van het type Antonov 124-100, serienummer RA 82070, geschatte nieuwwaarde meer dan tweehonderd miljoen gulden, zojuist verkocht. De Britse luchtvaartmaatschappij Air Foyle heeft zes miljoen en één dollar voor het toestel geboden. Het bod van vijftien miljoen dollar van de Russische Central Selling Organisation is ,,helaas niet rechtsgeldig'', zo heeft veilingmeester H.Marinus – na vijf minuten beraad in de naastgelegen feestzaal – besloten. Daarmee gaat de Antonov naar Air Foyle.

Met de veiling lijkt er een voorlopig einde gekomen aan het juridische getouwtrek rond de Antonov 124 – het grootste vliegtuig ter wereld – dat al meer dan drie jaar werkeloos geparkeerd staat op Maastricht-Aachen Airport, het vroegere vliegveld Beek. In 1997 liet het Nederlandse bedrijf Traffic beslag leggen op het toestel, nadat een lading textiel pas na weken vertraging in Nederland was gearriveerd. Aangezien de Russische luchtvaartmaatschappij Ayaks niet van plan was de door Traffic geleden schade te vergoeden, bleef de Antonov op vliegveld Beek staan en liepen de `parkeergelden' voor het toestel op tot 1,7 miljoen gulden.

In juni van dit jaar kreeg H. Marinus van de rechter in Maastricht toestemming om de Antonov te veilen. Sindsdien zijn er vijf verschillende gerechtelijke procedures over het toestel gevoerd. Afgelopen vrijdag betoogde de Russische bank Central Capital voor de rechter in Den Bosch nog – tevergeefs – dat de veiling niet door mocht gaan, aangezien de bank het toestel inmiddels rechtstreeks van de firma Ayaks had ,,gekocht''.

Air Foyle-directeur Bruce Bird heeft van tevoren al een hard hoofd in een goede afloop. ,,De hele gang van zaken is bijzonder onbevredigend geweest from a bidder's point of view'', zegt hij. Afgelopen september nog heeft Air Foyle geprobeerd via de Nederlandse rechter in het bezit te komen van de technische gegevens van het toestel, onmisbaar om de staat van onderhoud van het toestel – en dus de waarde – te kunnen bepalen. Nadat de Antonov op Beek aan de ketting was gelegd, had de bemanning de gegevens meegenomen naar Rusland en overgedaan aan de Russische luchtvaartmaatschappij Roeslan 003, in ruil voor drie jaar achterstallig loon. Daarmee had Roeslan 003 een onevenredig groot voordeel verworven op eventuele andere bieders, zo vond ook de rechtbank in Maastricht, die het Russische bedrijf opdracht gaf de gegevens over te dragen. Ondanks de dreiging van een dwangsom is dat nooit gebeurd. ,,Machinaties'', zegt Bird met een glimlach.

Dat vindt veilingmeester Marinus van veilinghuis De Meerman ook. Roeslan 003 is door zijn weigering de technische gegevens vrij te geven, uitgesloten van de veiling. En aangezien de Central Selling Organisation het biedingsformulier van Roeslan heeft gebruikt, is het bod van vijftien miljoen gulden van de organisatie evenmin geldig. Herman Barten, `juridisch adviseur' van Marinus, is tevreden. ,,We zeggen het niet hardop, maar de Russische maffia heeft alles in het werk gesteld om dit toestel in handen te krijgen. Onze inschatting is dat ze die vijftien miljoen dollar nooit hadden betaald. Als we het toestel hadden overgedragen, dan had de Russische Central Bank meteen beslag gelegd op de betaling. Volgens hen krijgen ze nog 29 miljoen gulden van Ayaks.''

Volgens Barten hebben Marinus en veilinghuis De Meerman geluk gehad: Roeslan 003 en de Central Selling Organisation hebben het spel niet erg handig gespeeld, vindt hij. ,,Als de Central Selling Organisation vanmorgen 25.000 dollar had overgemaakt en zich alsnog had ingeschreven, dan hadden wij een probleem gehad.'' Maar volgens advocaat Zoebko is dat al in september gebeurd: Roeslan 003 en de Central Selling Organisation zijn immers hetzelfde bedrijf. ,,Kijk, zie je deze overschrijving van september? Vijfentwintigduizend dollar. Overgemaakt door de Central Selling Organisation. Marinus weet dat hij te maken heeft met één organisatie. Al zijn brieven zijn naar één faxnummer gegaan. Hotel `Renaissance' in Moskou.''

Air Foyle-directeur Bird, is gelukkig met de afloop. ,,Ik was van tevoren erg pessimistisch.'' In de komende weken zullen provisorische reparaties aan het toestel worden verricht, waarna zowel de Russische als Nederlandse luchtvaartautoriteiten toestemming moeten geven voor één vlucht naar Kiev, waar de Antonov in groot onderhoud zal gaan. Bird is opgelucht, maar nog niet helemaal overtuigd van het feit dat de Antonov nu definitief in handen is van het Britse bedrijf. ,,The legal battle is far from over.''

In de foyer van De Gouden Leeuw zit Zoebko achter een tafeltje. ,,Njet'', blaft hij in zijn mobiele telefoon. ,,Nee, meer kan ik hier niet doen. Ja. Eto Zapad. Zo gaat dat in het Westen.''