Quaker Oats gaat toch naar PepsiCo

Frisdrankenfabrikant PepsiCo zal het voedingsconcern Quaker Oats overnemen voor ongeveer 13,8 miljard dollar in aandelen. Dat hebben de twee bedrijven gisteren bekendgemaakt. Hierdoor komt een einde aan een ietwat vreemde overnamestrijd waarvan Quaker Oats' gewilde sportdrank Gatorade de inzet vormde.

PepsiCo en Quaker bereikten vorige maand bijna een overeenkomst, maar die ketste op het laatste moment af. Het bod van PepsiCo is hetzelfde gebleven, namelijk 2,3 aandelen PepsiCo voor een aandeel Quaker.

In tegenstelling tot de vorige keer is nu wel bereikt dat er een beschermingsclausule wordt opgenomen. Als de koers van het aandeel PepsiCo voor de feitelijke overname te ver daalt, is Quaker niet meer gebonden aan de overeenkomst. Omgekeerd hoeft PepsiCo nooit meer te betalen dan 105 dollar per aandeel Quaker.

PepsiCo-chef Roger Enrico heeft ook gestreefd naar integratie van de twee managementteams, zodat Quakertopman Robert Morrison bij PepsiCo blijft. Enrico zal eind volgend jaar vertrekken en zijn adjudant, Steven Reinemund, zal zijn plaats innemen.

Twee weken geleden schrok Coca-Cola op het laatste moment terug voor een overname, omdat de raad van commissarissen – en naar verluidt vooral aandeelhouder Warren Buffet, die een aanzienlijk minderheidsbelang bezit – het prijskaartje te hoog vond. Coke had zijn overnamepoging in gang gezet omdat PepsiCo achter Quaker aanzat. Ook de Franse toetjesfabrikant Danone wierp zich even in de strijd, maar trok zich eveneens voortijdig terug.

Het vlaggenschip van Quaker is Gatorade, het razend populaire drankje dat goed is voor 40 procent van de omzet van het bedrijf. Daarnaast heeft Quaker Oats snacks, ontbijtgranen en producten voor het bakken en besmeren van pannenkoeken. PepsiCo heeft Frito-Lay, een snackdivisie waar een aantal producten van Quaker goed inpast.

De overname van Quaker Oats plus Gatorade geeft PepsiCo een enorme impuls in zijn eeuwige strijd tegen Coca-Cola. Het marktaandeel van PepsiCo op de Amerikaanse drankenmarkt – met en zonder prik – springt van 18 naar 32 procent.

PepsiCo heeft behalve Pepsi Cola onder meer de merken Aquafina (bronwater), Tropicana (sinaasappelsap), Mountain Dew (frisdrank) en SoBe (kruidensap). Coke heeft nog altijd veertig procent van de markt, maar begint nu de hete adem van zijn grootste concurrent te voelen. PepsiCo zal met Gatorade internationale expansie zoeken, iets waar Quaker Oats nooit het kapitaal en de distributiekanalen voor had.

    • Lucas Ligtenberg