Stephen Sondheim

,,Sondheim heeft naar mijn smaak, zo niet de beste, dan toch in elk geval de interessantste musicals gemaakt die ik ken. Maar hij is niet de man van de grote spektakels; hij eist aandacht voor de inhoud, je moet er inspanning voor doen om hem te volgen. Hij is anders en origineler dan de meeste andere. Dat maakt het lastig zijn werk te introduceren bij het Vlaamse en Nederlandse musical-publiek. En toch blijf ik erop hameren dat wij de opdracht hebben om de mensen ook dit soort repertoire voor te zetten, en niet alleen maar het fastfood onder de musicals. Ik vind dat het publiek de kans moet worden geboden om van Sondheim te gaan houden.''

Linda Lepomme, artistiek directeur van de musical-afdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, produceert drie musicals van de Amerikaanse componist en tekstdichter Stephen Sondheim. Vorig seizoen was diens cabareteske Company te zien, deze maand volgt een concertante versie van Follies, over wrange confrontraties tijdens een reünie van oude revue-sterren, en volgend seizoen komt A little night music, vooral bekend van de hitsong Send in the clowns. Zelf verwierf Linda Lepomme ook anderszins enige faam: ze deed in 1985 voor België mee aan het Eurovisie Songfestival. Met zeven punten voor Laat me nu gaan haalde ze een negentiende plaats.

,,Toen we hier vijftien jaar geleden met de musical-afdeling begonnen, was het genre in Vlaanderen nauwelijks bekend, terwijl Nederland vooral gewend was aan Annie Schmidt en Jos Brink. Het was dus een logische stap om te beginnen met de klassiekers – My fair lady, West Side Story, Evita, alle grote musicals die later door Joop van den Ende werden herhaald. Ik dacht: als ik nu eerst maar eens de bekendste titels laat zien, dan kom ik na een jaar of tien vanzelf toe aan het andere, het originelere. Ik vind Sondheim briljant. Maar hij is geen gegarandeerd commercieel succes; ook in Amerika en Engeland wordt zijn werk vaak in een limited run gespeeld. Veel musical-publiek laat zich nu eenmaal graag overdonderen door het vocale geweld van zangers die willen laten horen hoe veel decibellen ze kunnen produceren. Dat is hier niet aan de orde. Het gaat om de inhoud, om de perfecte manier waarop de muziek een eenheid vormt met al die intelligente, vindingrijke teksten.

,,Sondheim snijdt serieuze onderwerpen aan. Hij legt de vinger op pijnlijke waarheden, die we voor onszelf maar liever toegedekt houden. We weten allemaal dat relaties het moeilijkste zijn in het leven, en toch hobbelen we maar door. Dat brengt hij schitterend onder woorden. Hij schrijft dan ook voor acteurs, die een karakter en een emotie kunnen overbrengen. Als ze maar wel muzikaal zijn; je moet bij Sondheim verschrikkelijk goed kunnen tellen.

,,Verder laat hij je vrij in de toonsoort; ik heb van één show vier verschillende versies op cd, en in elk daarvan wordt in een andere toonsoort gezongen.

,,Follies is mede zo aantrekkelijk voor ons, omdat het een ster-vehikel is. Je kunt er mensen uit heel verschillende hoeken in samenbrengen. Van jullie kant Jasperina de Jong, Frans Mulder, Loekie Knol en Albert Verlinde, en van ons een groot actrice als Chris Lomme en de musical-zanger Hans Peter Janssens naast Bob Benny, die twee keer voor België op het Eurovisie Songfestival heeft gestaan, en Fred Brouwers die al twintig jaar het Koningin Elizabeth-muziekconcours presenteert, maar vroeger aan cabaret heeft gedaan. Dat wordt heel spannend. Ja, soms jeukt het bij mij om zelf ook mee te doen. Maar ik heb hier een meer dan fulltime-job.''

Follies: 7/12 Theater aan het Vrijthof Maastricht; 8/12 Theater aan de Parade Den Bosch; 10/12 Carré Amsterdam; 16/12 Stadsschouwburg Eindhoven.