Voetbalraces?

Plannen om een autoracecompetitie te introduceren voor Europese voetbalclubs, waaronder Ajax, Feyenoord, PSV en Vitesse, krijgen vaste vorm. Een succesvolle kruisbestuiving? En gaan supportersrellen hun intrede doen in de autosport?

Frits van Amersfoort, teameigenaar in Formule 3: ,,Een aardig idee. Maar ik wil eerst even afwachten of het uit de verf komt. Scepsis is altijd op zijn plaats in de autosport. Wij zouden ook wel in die klasse actief willen zijn, maar ik zou eerst willen zien hoe serieus het allemaal is. We hebben al contact gehad met de initiatiefnemers in Engeland. Het is nu in elk geval weer wat concreter geworden. Supportersrellen in de autosport? Dat moeten we natuurlijk zien te voorkomen. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat de voetbalsupporters massaal naar de circuits gaan komen.''

Tom Coronel, autocoureur/zakenman: ,,Ik zou best voor Ajax willen rijden. Dan krijg je er meteen ook veel fans bij die je volgen. Veel mensen die geen affectie hebben met autosport krijgen dat wel als voetbalculbs op deze manier tegen elkaar gaan rijden. Als het serieus wordt, wil ik best in zo'n auto. Geen enkel probleem. Ik ben al door de Engelse initiatiefnemers benaderd. En wat rellen betreft; je trekt niet alle voetbalsupporters aan, alleen degenen die toch al in autosport geïnteresseerd zijn. Ik stop met autosport zodra er supportersrellen komen.''

Willem Veenman, voorzitter supportersvereniging Feyenoord en Hakkinen-fan: ,,Een leuk initiatief, maar ik zie de link niet zo met voetbal. Ik mag graag naar de Formule I kijken; een hartstikke toffe sport. Wat die plannen betreft denk ik dat de Feyenoord-supporter z'n ei al kwijt kan in het voetbal. Er zijn onder onze supporters veel mensen die de Formule I volgen, maar ik denk niet dat ze massaal naar een race zullen gaan omdat er een auto in de Feyenoord-kleuren rijdt. Goed voor de naamsbekendheid, maar verder zal het de supporters en de club weinig interesseren. En waar moeten de mensen het geld vandaan halen om naar voetbalwedstrijden én naar die races te gaan? Het voetbal is al duur genoeg. Ik zie het vooral als een leuke publiciteitsstunt.''

Dirk Buwalda, woordvoerder circuit Zandvoort: ,,Een interessant project. Wij zijn zeker geïnteresseerd. Geen enkel circuit heeft de kalender voor 2002 al klaar, het jaar waarin ze willen beginnen. Met de organisatie die erachter zit kun je nu al zeggen dat het best mogelijk is om die race een plaats te geven in 2002. Van voetbalsupporters is bekend dat ongeveer dertig procent geïnteresseerd is in autosport, vooral Formule I, en dit is ook iets Formule I-achtigs. Geweld zie je niet in de autosport en ik denk dat dat zo zal blijven. Ik kan me niet voorstellen dat de echte hooligans er op afkomen.''

Rob Wiedenhoff, autosportjournalist bij Autovisie: ,,Ik denk niet dat de autosport hier op zit te wachten. In de merkenklasses, waar met auto's van Dallara ook in dit geval sprake is, zijn er altijd problemen. De auto's moeten in die categorie technisch gelijkwaardig aan elkaar zijn, maar dat is niet altijd het geval. Stel dat de wagen van Juventus altijd vooraan rijdt en Barcelona achteraan, dan zou je bijvoorbeeld van Barcelona het verwijt kunnen horen dat het in Italië gevestigde Dallara betere wagens voor Italiaanse clubs bouwt. En wat doet een club die de Champions League wint, maar tegelijkertijd achteraan rijdt in de autosport? Lijkt me geen goeie reclame. Welk publiek zit hier nou op te wachten? Het zou een commercieel succes kunnen worden, maar ik vind het een aanfluiting voor de autosport.''

Jos Verstappen, Formule I-coureur: ,,Interessant. Als het serieus is, waarom niet? De tijd zal het leren.''