Marc Hoenke, Heather Fullerton en Heimon Smits

Marc Hoenke (28), i-Marketing Consultant in Utrecht: ,,Via Swinxx Employee Benefits heb ik een jaar geleden een hypotheek afgesloten, mijn pensioen hebben zij ook geregeld. Het is veel handiger dan via een hypotheek- of pensioenadviseur. Je weet nooit of je ze kunt vertrouwen en met Swinxx bestaat er een informele, betrouwbare relatie. Nu zijn ze bezig met een rechtsbijstandsverzekering. Eén mailtje en het is geregeld.

,,Op gezette tijden komt er op mijn werk een masseur langs. Voor een massage, ook goed tegen de muisarm. Zouden meer bedrijven moeten doen. Mijn kleren worden gestoomd via Swinxx, en de auto van de zaak wordt gereinigd, ook de binnenkant. Dat is geen werk om in je vrije tijd te doen. Bovendien gebeurt het nu beter.

,,Begin dit jaar ben ik verhuisd. De dagen daarna hebben we een zogenaamde `sit-at-home' geregeld. Dat is iemand die de deur opendoet voor mensen die banken kwamen brengen of andere klusjes kwamen doen. Het is zonde van mijn spaarzame tijd of die van mijn vriendin om dagen te wachten. We hebben allebei een fulltime baan die niet ophoudt bij veertig uur per week. De boodschappen doen we voorlopig gewoon zelf. Ik wil niet mijn hele leven uitbesteden.

,,O ja, meer luxe dan gemak is de cook-at-home die we soms inhuren. Van te voren geef je op voor hoeveel personen het is waarna alles wordt geregeld. De kok neemt het eten mee, de wijnflessen en het servies. Hij neemt ook de afwas voor zijn rekening. Het enige wat ik zelf hoef te doen, is eten.''

Heather Fullerton (34), managementconsultant bij Anderssen Consulting in Amsterdam en hond Max. Partner Willem Houck (34), marketingmanager bij Heineken: ,,Onze hond Max heeft ook recht op een goed leven. Daarom maken we sinds deze Bernersennenhond bij ons is, nu zo'n drie jaar, gebruik van hondencrèche Doggiedog. Vijf dagen per week wordt hij rond half elf opgehaald met een klein busje. Iedere hond heeft zijn eigen plek en riem. Met zo'n dertig andere honden brengt hij de dag door op een groot omheind terrein in Spaarnwoude. Moe van het ravotten wordt hij in de loop van de middag weer teruggebracht. Soms is-ie zelfs geïrriteerd wanneer wij weer thuiskomen.

,,Het is meer dan een gemaksdienst. Je merkt dat de mensen van Doggiedog echt plezier hebben in het goed zorgen voor de hond. Zo maken ze gebruik van een vaste dierenarts. Belangrijk is dat het altijd dezelfde, betrouwbare mensen zijn. Je geeft je huissleutel namelijk niet zomaar mee.

,,Als we in het weekend zelf met Max door het Vondelpark lopen, komt hij regelmatig vriendjes tegen van de crèche. Dat hebben we pas door als we met de andere eigenaren in gesprek raken. Doggiedog is niet de enige gemaksdienst waar we gebruik van maken. Er is ook iemand die voor het huishouden zorgt, die wast, strijkt, de ramen lapt. Zelf hebben we daar geen tijd voor. We maken allebei meer dan normale werkdagen. In dat geval kun je bepaalde taken beter overlaten aan experts.''

Heimon Smits (29), advocaat in Amsterdam: ,,Regelmatig maak ik gebruik van de stomerij- en kledingdiensten van Superserver op het advocatenkantoor NautaDutilh. Het principe is simpel: op de werkvloer is er voor de te stomen pakken en andere kleding een aparte kamer ingericht voor uitgaande en inkomende kleding. Kleding gaat in een kledinghoes samen met bestelformulier en een machtiging voor de kosten. Schoenreparaties verlopen ook via deze dienst. Verder komt er eens in de zoveel tijd iemand langs bij wie nieuwe maatpakken, maatoverhemden en schoenen besteld kunnen worden.

,,Het is wel een grappig gezicht wanneer een paar kantoorgenoten in de rij staan voor zo'n meetsessie. Maar omdat het zo ingeburgerd is, valt het eigenlijk ook niet meer op. Voordeel voor de werkgever is dat werknemers wat ruimer in de tijd zitten, en zich daardoor niet meer moeten haasten om op tijd bij de winkel te zijn. Daarnaast worden dergelijke diensten door werknemers als aardige bijkomstige voorwaarden gezien. Redenen voor mij om er gebruik van te maken zijn de lange, onregelmatige werktijden als advocaat, de moeizame openingstijden van bijvoorbeeld een stomerij en de tijdsbesparing.

,,Ik denk trouwens niet dat mensen nu minder of meer vrije tijd hebben dan voorheen, maar dat ze er bewuster mee omgaan en hun vrije tijd minder in winkels willen doorbrengen. Het is verleidelijk om ook gebruik te maken van andere diensten zoals een boodschappenservice, zeker als je kantoor zich bevindt in een bedrijvenpark. Mogelijk nadeel van al deze diensten is dat de kans bestaat dat je wat vervreemd raakt van de maatschappij om je heen en dat je iemand wordt voor wie de prijs van een pak melk een geheim is.''