Fadma helpt allochtone ouders

Turkse en Marokkaanse vrouwen worden opgeleid tot `assistente ouderbetrokkenheid'.

Na negen maanden studie bij het Regionaal Opleidingen Centrum in Utrecht kreeg Fadma Noureddin (29) onlangs haar certificaat. Ze mag zich nu ,,assistente ouderbetrokkenheid'' noemen. De Marokkaanse is, net als dertien andere geslaagden, ,,heel erg trots'' op haar eerste Nederlandse diploma. Voortaan werkt ze officieel als schakel tussen leraren en allochtone ouders van probleemgezinnen op basisschool Da Costa. In deeltijd en tegen betaling.

De contacten tussen achterstandsfamilies van Turkse en Marokkaanse afkomst en basisscholen verlopen vaak stroef. Taal- en cultuurverschillen zijn voor veel allochtone ouders een hindernis om met problemen of vragen bij de leraar langs te gaan. Fadma Noureddin moet deze drempelvrees overbruggen door hen een speciale begeleiding te geven.

Voordat ze aan de cursus begon, kampte Fadma naar haar zeggen met ,,grote cultuurproblemen''. ,,Toen ik werd gevraagd hieraan mee te werken, wilde ik eigenlijk niet. Ik durfde helemaal geen Nederlands te praten. Ik beheerste het ook bijna niet. Dankzij de cursus heb ik veel meer zelfvertrouwen en durf ik de strijd wel aan.'' Fadma en haar collega-cursisten kregen Nederlandse les, ze leerde kinderen begeleiden en themabijeenkomsten te organiseren. Bovendien werd haar geleerd wat de Nederlandse sociale instellingen inhouden.

Tijdens haar opleiding werkte ze al op basisschool Da Costa. Hier gaf en geeft ze haar kennis door aan zestien allochtone ouders. Ze bespreekt met hen opvoedkundige zaken, geeft voorlichting over het basisonderwijs en leert hoe de ouders hun kinderen spelenderwijs woorden kunnen bijbrengen. Na elke les geeft Fadma kleine opdrachten mee naar huis, zoals het kijken naar Sesamstraat. ,,Voor de ouders is dit echt een opluchting. Ze komen nu veel vaker naar school om met ons te praten. Iets wat ze anders nooit hadden gedaan.'' Maar ze is geen onderwijsassistente. Vragen of het ,,goed gaat'' met een kind of ,,mag mijn kind een dagje vrij?'' mag ze niet beantwoorden.

De taken van een ,,assistente ouderbetrokkenheid'' reiken verder dan het behandelen van vragen en problemen. ,,Wij leren allochtone achterstandsfamilies met hun kinderen te spelen. Dat doen ze nauwelijks. Ook de juiste voeding is vaak nog een probleem. Het programma is erop gericht ouders sterker bij de ontwikkeling van hun kinderen te betrekken'', zegt Fadma.

Tijdens de cursussen `Rugzak' en `Bij de Hand', beide gesubsidieerd door de gemeente, werden de toekomstige assistentes hierop getraind. Ze leerden Nederlandse kinderliedjes en bekeken kinderboekjes zoals `Rupsje nooitgenoeg''. Fadma: ,,Hierdoor animeren wij ouders om spelenderwijs meer Nederlands met hun kinderen te praten.''

De basisscholen ervaren de assistentes als de ,,perfecte oplossing'' om allochtone probleemgezinnen te bereiken. Goos Visser, directrice van Da Costa: ,,Dit is eindelijk een geslaagd programma. Als ik vroeger op bezoek bij een Turkse of Marokkaanse familie was, kon ik de moeder niet verstaan en zij mij niet. Het bleef bij een kopje koffie en een paar woorden. Dat was gewoon teleurstellend, want de ouders hebben grote belangstelling.''