Amerikaanse consument geeft minder uit

De bestedingen van de Amerikaanse consument stegen in oktober met slechts 0,2 procent, vergeleken met de uitgaven in september. Het is de laagste stijging in de afgelopen zes maanden. In die periode gaven de Amerikanen veel uit aan bijvoorbeeld auto's en huishoudelijke apparatuur. Volgens economen is de vertraagde stijging in uitgaven een eerste teken dat de economische groei in een lagere versnelling raakt. Groeide het bruto nationaal produkt in de maanden april en juni nog met 5,6 procent, in de maanden juli tot september was dat 2,4 procent en in oktober daalde het nog verder.

Het behouden koopgedrag van de consument is volgens economen deels te wijten aan een inkomensdaling. Afgelopen maand daalden de inkomens met gemiddeld 0,2 procent. Ook de zenuwachtige sfeer op Wall Street is volgens economen een reden van de vertraagde groei. Technologiefondsen op de Dow Jones en de Nasdaq presteren al een tijdje slecht. Daarnaast zou ook de aanhoudende hoge olieprijs van invloed kunnen zijn op het koopgedrag van de consument.