Aïsja in Rome wel op het toneel

De jongste vrouw van de profeet Mohammed, Aïsja, is dit jaar in Rome op het toneel uitgebeeld zonder dat dit tot islamitische protesten leidde. Een operaproductie over Aïsja in Rotterdam is dinsdag afgelast na religieuze druk van Nederlandse en Marokkaanse moslims.

De voorstelling in het Teatro di Roma, waarin Aïsja en ook de dochter van de profeet, Fatima, op het toneel kwamen is een muzikaal drama getiteld Dochters van Ismaël in wind en storm. Het is geschreven door de Frans-Algerijnse schrijfster Assia Djebar, die ook de opera voor het Onafhankelijk Toneel schreef, Aïsja en de vrouwen van Medina, die nu na religieuze druk en bedreigingen is afgelast. De protesten van onbekende islamitische organisaties zijn gebaseerd op het feit dat het in de islam verboden is de profeet af te beelden. Volgens sommigen geldt dat verbod ook voor de familieleden van de profeet, zoals Aïsja. Marokkaanse zangers en acteurs die mee zouden doen aan de Rotterdamse opera Aïsja en de vrouwen van Medina zijn in Marokko onder druk gezet om niet mee te doen aan het stuk.

Aïsja en Fatima zijn in Rome gespeeld door vrouwen met maskers, heeft Assia Djebar laten weten tijdens een interview met deze krant, eind oktober.

Regisseur Gerrit Timmers, die al eerder Marokkaans-Nederlandse voorstellingen maakte, is verbaasd over de weerstand: ,,Er zijn via kranten in Marokko geruchten verspreid dat wij de profeet zouden beledigen. Niets is minder waar,'' zegt hij. Volgens een Marokkaanse krant zouden faxen naar Marokko verstuurd zijn door `linkse intellectuelen' of de `Socialistische Partij te Nederland', die waarschuwden voor de opera, die bedoeld zou zijn om moslims te kwetsen. Bij de Socialistische Partij Nederland weet men van niets.

`Een affiche' waarop de profeet en Aïsja zouden zijn afgebeeld was de steen des aanstoots, volgens de krant. Volgens Gerda Roest van het Onafhankelijk Toneel is er bij wijze van voorpubliciteit een ansichtkaart verstuurd van een man op een kameel en een vrouw op een toren: een 13de eeuwse Turkse prent van waarschijnlijk de profeet en zijn eerste vrouw. ,,Misschien dat dat verkeerd is opgevat,'' zegt ze.

Aïsja pagina 29

    • Paul Steenhuis