Kamer wil zelf NS gaan onderzoeken

De Tweede Kamer wil een eigen onderzoek instellen naar de prestaties van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Kamerleden willen niet uitsluitend op de informatie van minister Netelenbos (Verkeer) afgaan.

Kamerleden willen nog voor de kerst een extern bureau inschakelen dat moet uitzoeken wat de reden is van de slechte prestaties van de spoorwegen, zoals de oplopende treinvertragingen, het materieel- en het personeelstekort. Volgens Kamerlid P. Hofstra (VVD) zou het ,,niet ongezond zijn om wetenschappelijke instanties of mensen uit het bedrijfsleven over de NS aan het woord te laten''. Volgens Kamerlid R. van Gijzel (PvdA) heeft de NS zich niet aan het overgangscontract gehouden dat het in 1995 met de overheid heeft afgesloten. ,,Voor we instemmen met een nieuw contract willen we weten wat daar de reden voor is.''

Ook willen Kamerleden dat er eerst overeenstemming is over de concessiewet voordat minister Netelenbos op 1 januari het prestatiecontract met de NS afsluit. Nu is het zo dat de minister afspraken wil maken met de spoorwegen zonder dat daar een wettelijke basis voor is. Ook het afstoten van de taakorganisaties van de NS aan de overheid wilde de Kamer vanmiddag in een debat met de minister blokkeren totdat de spoorwegwet daar duidelijkheid over geeft. Volgens Hofstra zouden het onderzoek en de wettelijke regelingen volgend jaar zomer rond kunnen zijn. ,,We zouden niet aan een onderzoek beginnen als de NS het goed zouden doen, maar ze maken er een zootje van.''

De treinvertragingen lopen inmiddels op. Volgens een woordvoerster van NS kent de punctualiteit van het treinverkeer ieder najaar ,,een dip'' door het slechte weer. Het streven van de NS is dat tenminste 88 procent van de treinen op tijd aankomt. Een maand geleden was gemiddeld slechts 73,1 procent van de treinen op tijd. ,,Daarvoor zaten we gemiddeld op 80 procent. We doen het nog steeds niet goed, maar we zitten nu op 78%.

De vertragingen zijn deels te wijten aan het materieeltekort. Om dit te bestrijden heeft NS gisteren voor 125 miljoen gulden 150 tweedehands Duitse rijtuigen gekocht, waarmee 9.500 extra zitplaatsen beschikbaar komen. De rijtuigen kunnen, nadat ze opgeknapt en omgebouwd zijn, de eerste in augustus 2001. Ook overweegt NS om op sommige trajecten bussen in te zetten die parallel aan het spoor rijden en heft het bedrijf mogelijk de gebruikelijke toeslag in de internationale treinen op.

Vakbondbestuurder B. Anker van CNV Spoorwegen betwijfelt of de Duitse treinstellen de problemen in het reizigersvervoer op kunnen lossen. Bovendien zetten ze het onderhoud van de treinen onder druk. .