Het hemelse lichaam als wapen

Talloze jongens en meisjes moeten rond 1976 hun boterhammen uit een Charlie's Angels-lunchbox hebben gegeten, of in slaap zijn gevallen op een hoofdkussen waar de drie vurige vrouwen op waren afgebeeld. Ook een pruik geïnspireerd op het huppelende, naar buiten geföhnde haar van Farrah Fawcett, plus bijbehorende haardroger, was te koop. Charlie's Angels hebben vele levens geroerd.

De drie spetters Farrah Fawcett, Kate Jackson en Jaclyn Smith hebben van Charlie's Angels een van de leukste en succesvolste televisieseries ooit gemaakt. Vanaf 7 december draait de remake in de bioscoop, met Drew Barrymore, Cameron Diaz en Lucy Liu als kungfu-kanjers.

Producent Aaron Spelling speelde in 1976 handig in op het feminisme dat rond die tijd in zwang was, net zoals eerder de zwarte bevolking in Amerika als gat in de markt werd ontdekt, met Shaft en Sanford & Son als gevolg. De wereld zag er al wat mooier uit dankzij Raquel Welch, Bionic Woman en Wonder Woman, en nu werden we verblijd met drie vrouwelijke detectives die hun mannetje staan en hun tandpastaglimlach en hemelse lichaam als wapen gebruiken. Een formule die niet stuk kon gaan. In de eerste aflevering, vanavond op Net5 te zien in de Charlie's Angels Night, doet Farrah zich bij een spelletje poker bijvoorbeeld expres voor als dom blondje, om met een buidel geld en de gewenste informatie over een misdaad, grijnzend huiswaarts te keren.

Al snel werd duidelijk dat de plot geheel rond die `vrouwelijke talenten' was geschreven, zodat we de Angels verdacht vaak bij een modeshow, in de centerfoldwereld, in de porno-industrie, of bij prostituees undercover zagen gaan, een prachtig excuus om hun nieuwste bikini, T-shirt of laklaarzen te showen. Er waren mensen die dit verwerpelijk vonden. De feministische journaliste Judith Coburn noemde het ,,een variant op de pooier en zijn meiden. Charlie stuurt zijn in seksuele listen gespecialiseerde vrouwen de straat op, terwijl híj de winst incasseert''. Time Magazine had Charlie's Angels in 1976 als coverstory en oordeelde milder: ,,Je zou het familieporno kunnen noemen, een bescheiden erotische fantasie die mannen en vrouwen aanspreekt.'' ,,I think people want to see some glamour, some clothes, some hairstyles, you know — they want to see girls'', analyseerde Farrah Fawcett in 1977 in de Washington Post de succesformule.

In het vanavond vertoonde Hell Ride klimt Sabrina (Kate Jackson) in een wit, strak lederen pak door een autoraam — als voorloper op The Dukes of Hazard — om undercover op een racebaan de crash van een vrouwelijke racer te onderzoeken. De pitspoezen zitten nu achter het stuur, met ene Bloody Mary als verdachte. `The hottest number on wheels' wordt Sabrina omschreven door Charlie, de immer onzichtbare opdrachtgever, wiens rug heel even in beeld komt bij een zwembad, omringd door een fruitbokaal en vier gillende meiden in bikini. Die Charlie kan natuurlijk niet door de beugel, vanwege types als hij is de term `guilty pleasure' uitgevonden. Na de laatste aflevering, tevergeefs Let Our Angel Live genaamd, was het gedaan met de populariteit van de serie, wat weer de weg vrijmaakte voor een wederopstanding. Tegenwoordig hoeft niemand zich meer schuldig te voelen als hij foute tv-series, muziek en films leuk vindt, maar van dat verlies van exclusiviteit moet de liefhebber zich niets aantrekken. De legendarische woorden van Charlie (,,Good work, Angels'') blijven mooi, of ze nou fout, goed, in of uit de mode zijn.

Charlie's Angels Night, Net5, 20.30-0.00u.