`Chrysler hield bij fusie cijfers achter'

Ten tijde van de onderhandelingen over de fusie tussen de autoconcerns Daimler-Benz en Chrysler heeft het laatstgenoemde concern belangrijke financiële gegevens achtergehouden. Deze beschuldiging is afkomsig van Manfred Goebels, lid van de raad van commissarissen van DaimlerChrysler.

Goebels uit zijn beschuldiging in het Duitse weekblad Wirtschaftwoche. ,,In de voorbereidende fase van de fusie zijn ons alle kerncijfers onthouden'', aldus Goebels.

Daarmee lijken de ontwikkelingen rond het gefuseerde autoconcern te ontaarden in een moddergevecht. Eerder deze week eiste de Amerikaanse miljardair Kirk Kerkorian 8 miljard dollar schadevergoeding. In Chrysler had hij een belang van 13,75 procent en in DaimlerChrysler heeft hij ongeveer 4 procent.

Kerkorian liet weten dat hij nooit met de fusie had ingestemd als hij had geweten dat Daimler-Benz van plan was ,,om Chrysler in te lijven en de directie op straat te zetten''. DaimlerChrysler heeft de klacht ongegrond genoemd.

Chrysler lijdt verlies en kortgeleden kwam de Duitser Dieter Zetsche daar aan het hoofd te staan om orde op zaken te stellen. Hij zette enkele Amerikaanse directieleden aan de kant. De meerderheid van de directie bestaat nu uit Duitsers.

Behalve Kerkorian hebben ook de voormalige aandeelhouders van Chrysler in de VS een zaak in voorbereiding. Het advocatenkantoor Milberg Weiss Bershad Hynes & Lerach LLP zegt namens alle aandeelhouders een klacht te zullen indienen omdat Daimler-Benz en zijn topman Jürgen Schrempp bij de fusie-onderhandelingen een verkeerde voorstelling van zaken hebben gegeven. Ze zouden de toezegging om de directie van Chrysler in functie te houden alleen hebben gedaan om de aandeelhouders over de streep te trekken.

In Duitsland lijkt de weerstand tegen DaimlerChrysler ook groter te worden. Ekkehard Wenger, professor economie en op aandeelhoudersvergaderingen vaak de schrik van menig directielid, wil de fusie ongedaan maken. In het blad Stern zegt hij dat Chrysler moet worden losgemaakt en afzonderlijk naar de beurs gebracht moet worden.

Wenger wil ook dat de president-commissaris bij DaimlerChrysler, Hilmar Kopper, opstapt. ,,Vooral bij fusies moet het inspraakrecht van de kleine aandeelhouders worden verbeterd'', zegt hij.