BLADEN

Men's Health

De winter komt, dus moeten de schaatsen worden geslepen en de beenspieren getraind. Men's Health doet een aantal oefenvoorstellen. Het hele blad hangt van de voorstellen aaneen trouwens. Na de beenspieren komen een paar bladzijden verder de `nieuwe sekstrucs', met – tekenend voor het blad – `orgasme garantie'. Overigens niet bepaald nieuw in de zin van: stop de persen! Neem er de tijd voor, is zo'n beetje de samenvattende boodschap. Men's Health gaat er vanuit dat de moderne man weinig tijd heeft, dus zijn er veel voorstellen in de trant van: spiergroei zonder tijdverlies en `winkel geen minuut langer dan nodig is'. Verder zouden we, om de middagdip te voorkomen, een eiwitrijke maaltijd als lunch moeten gebruiken. Het is maar een voorstel natuurlijk.

*Men's Health, ƒ8,95

Man of all Seasons

`Varen, vissen, lopen, snoeien', het is `tijd voor buiten' roept de Man of all Seasons op de cover waar we hem liefdevol een hond zien aaien. De man wil iets buiten doen, maar bovenal wil de man van alles hebben, blijkt uit de reclames waarmee ook dit blad volstaat: nieuwe auto, stoere schoenen, snel horloge bijvoorbeeld. Allemaal zaken die iets moeten uitstralen: status, stijlgevoel, durf of liefde voor de natuur. Wat doet hij met de dingen die hij verzamelt? Daar suggereert het blad een mooie oplossing voor. Een bibliotheekbouwer lost op stijlvolle wijze het probleem op wat te doen met alles wat de man verzamelt. Tussen de fraaie folianten staan opgezette krokodillen, vuursteenpistolen, wereldbollen en mensenschedels. Symbolen van een avontuurlijk leven in de veilige knusheid van zijn woning.

*Man of all Seasons, ƒ8,75

Psychologie

Ook serieuze tijdschriften staan vol miniweetjes. Korte stukjes lezen nu eenmaal makkelijk weg, dat weet ook Psychologie. Dus lezen we dat veel vis eten depressies zou kunnen voorkomen, waarschijnlijk wegens de meervoudig onverzadigde vetzuren. Dat is het goede nieuws, althans voor wie van vis houdt. Het slechte nieuws is van geheel andere orde. Het aantal automobilisten met een `cognitieve stoornis' neemt toe, meldt het blad. Ze doelen op demente bejaarden en uit onderzoek blijkt dat de `gewone' weggebruiker zich daarover zorgen moet maken. Verder over stress: mannen reageren stress af door alleen te willen zijn en vrouwen juist door flink te `kleppen'. Dat verschil zou een hormonale oorsprong hebben én ervoor zorgen dat vrouwen langer leven dan mannen.

*Psychologie, ƒ8,75

POP

Het is dat er een sticker op de omslag zit, anders zou je het nieuwe tijdschrift POP afdoen als schreeuwerig tienerblad. `From the makers of the Face', zegt de sticker, en dat betekent dat de coverfoto, met drie Dolly Dots-achtige vrouwen tegen een paars-oranje achtergrond als ironische verwijzing beschouwd mag worden. POP is een nieuw, twee keer per jaar te verschijnen mode-magazine van de redactie van The Face, het onvolprezen Britse tijdschrift voor jeugdcultuur. Het nieuwe blad is dik en duur, en biedt behalve veel reclame ook eigenzinnig gefotografeerde modereportages. In de artikelen zoekt men naar een link met popmuzikanten, door hun kleding te evolueren (`What's going on with men and colour?'). De Dolly Dots blijken mode-ontwerpster Stella McCartney en haar vriendinnen en zij mogen uitgebreid kwebbelen over ondergoed en huizen.

*POP, eerste editie, ƒ25,95

Lounge

In de vorige Lounge werd gesteld dat het blad `de luxe hangplek (wil zijn) voor iedereen die niet door het leven wil zappen'. Nu stelt het blad `prikkels' te bieden `op het gebied van mode, achtergrondverhalen, interieur, design, reizen, reportages en andere zaken'. Onder die prikkels verstaat Lounge onder meer een digitale camera om de pols voor ƒ495 en een vulpen van ƒ1.395. Inderdaad, onmiskenbaar prikkelingen van hebzucht. Prikkelend is ook het artikel over misdaadverslaggever Bas van Hout die ten strijde trekt tegen Parool journalist Bart Middelburg. Maar dan omdat het wachten nu is op een woedend weerwoord van de Amsterdamse verslaggever die door Van Hout wordt neergezet als `mislukte topsporter'. Wat dit nog met een `luxe hangplek'heeft te maken, mag nog eens worden uitgelegd.

*Lounge, ƒ8,75

Internationaal Wonen

More than Classic is een tijschrift voor internationaal wonen. Het eerste nummer van het blad ziet er gelikt uit, dat moet gezegd. De lezer mag rondneuzen in een palazzo in Rome, een eeuwenoude finca op Mallorca en een luxe hotel in Glasgow. Verder de gebruikelijke rubriekjes: antiekwinkels in Amsterdam, de beste golflocaties en opbrengsten van de bekende veilinghuizen. En uiteraard ook aandacht voor lekker eten, ditmaal bij Interscaldes. Beslist geen onaardig tijdschrift, maar het voegt niet veel toe aan de bestaande wonen- en lifestyle bladen.

*More than Classic, nr. 1, najaar/winter, ƒ9,95

Avant Garde

Het is winter en blijkbaar duikt men dan collectief tussen de lakens, want seks is een hot item in diverse tijdschriften. Het artikel Venus & Mars belicht waarom vrouwen minder orgastisch gericht zijn dan mannen. En hoe zit het met vriendschap tussen vrouwen. Vriendinnen helpen elkaar door de puberteit, maar daarna? Op de modepagina's met het oog op kerst vooral glanzende jurken, en veel glitter aan de oren en om de hals. In de rubriek Reizen wordt aandacht besteed aan de New-Yorkse wijk Williamsburg, zes jaar geleden nog een getto en nu – onder druk van de exorbitante huurprijzen in Soho – spetterende woonwijk van kunstenaars en jongeren.

*Avant Garde, ƒ9,95

Blvd.

Het thema van Blvd. is `sterren' in letterlijke en figuurlijke zin. We vinden interviews met filmster Antonie Kamerling en fotomodel Pieter Henket, en gesprekjes met een kindster, een sterreporter en een astronoom over beroemdheden. Het thema sterren wordt wel erg ver doorgevoerd: van alle geïnterviewden en auteurs staat het sterrenbeeld vermeld, tot in het colofon. Verder een interview met de televisiester Ester Barbaglia (stier), die ,,de toekomst heeft voorspeld van George Bush sr, Saddam Hoessein en de Paus' en de fotoserie `Juwelen om te stelen': modellen in strakke pakken, met maskers op met één geschilderd oog en een uitsparing voor het echte. Je kunt er naar blijven kijken, slecht één oog kijkt terug.

*Blvd., ƒ6,95