Slecht in zaken

Het wordt een slechte dag voor investeerders. Dat was de eerste zin die op het Londense bureau van deze krant om 5.45 uur in het Cockney-Engels van Mickey Clarke uit de wekradio kwam. Na het overzicht van de markten moest een mevrouw uit de bankbranche hem een nieuwe richtlijn voor kleine lettertjes uitleggen. Clarke vergeleek vervolgens de optieregelingen van Amerikaanse fat cats met hun Britse tegenvoeters. En ten slotte hield hij telefoonreus Marconi, die vandaag cijfers bekend maakt, tegen het licht.

Clarke's Wake up to Money, dagelijks op BBC Radio 5 Live (693 kHz), is een goede algemene leidraad voor de financiële dag. Volgens Greg Dyke, de nieuwe directeur van de BBC, is het zelfs een ,,briljant'' programma. Maar het is wel een uitzondering bij de staatsomroep. Want de nieuwsprogramma's van de BBC hebben ,,de echte agenda van het zakennieuws genegeerd of niet begrepen'', zei hij eerder deze maand tegen een gehoor van werkgevers.

Een paar voorbeelden. Vorig jaar nam Vodafone, een Brits mobiel telefoonbedrijf, het Duitse Mannesmann over. De nieuwe combine was 90 miljard pond waard, een record, en het was de eerste buitenlandse overname in Duitsland. Maar de BBC-televisie miste het bericht.

De Duitse autobouwer BMW ontdeed zich eerder dit jaar van zijn noodlijdende Britse dochter Rover. De BBC rapporteerde daar volgens Dyke over alsof het een vakbondsconflict uit de jaren '70 was. En toen de Britse autoriteiten hadden uitgezocht of supermarkten hun klanten kartelsgewijs afzetten (nee, was de conclusie), liet de BBC verslaggevers in verschillende Europese landen een supermarktmandje vullen. Dat was beschamend beside the point.

De BBC is niet de enige omroep die kampt met gebrekkige zakelijke berichtgeving, zei Dyke (52), oud-directeur van Pearson, de uitgever van de Financial Times en mede-eigenaar van het tv-station Channel 5. Kranten hebben wél goed begrepen hoe de globalisering zakendoen en consumenten-interesses heeft veranderd en hoe ze lezers met een aandelenportefeuille moeten bedienen. ,,Als de grootste landelijke verstrekker van nieuws hebben wij daarom de plicht onze positie te verbeteren'', aldus Dyke.

Hoe? Om te beginnen komt een business editor de ideologische kussens opschudden. Die was er niet. Zakelijk nieuws viel altijd onder de vage afdeling economie, geleid door oud-diplomaat Peter Jay. Die krijgt Jeff Randall naast zich, de huidige hoofdredacteur van de zakenkrant Sunday Business. Het zittende kader van de BBC kan de borst natmaken voor de 46-jarige zoon van een marktkoopman uit Essex. Hij noemde hen ,,neerbuigende, schuldbewuste, naïeve wereldverbeteraars uit de middenklasse''.

Wat merken Nederlanders die naar de BBC kijken, luisteren of surfen? De zakelijke redactie van BBC News Online (news.bbc.co.uk) wordt verdubbeld. BBC News 24, het nieuwskanaal krijgt extra zakenbulletins om te concurreren met Sky, Bloomberg TV en NBC. Working Lunch, het zakenprogramma van BBC2 wordt dubbel zo lang. En ook de World Service (648 kHz) en BBC World, het `Britse CNN', krijgen meer zakennieuws om het ,,afgenomen belang van nationale politiek'' te weerspiegelen.

Het is één van de schokken die Dyke het ,,ingeslapen'' BBC-imperium toedient. Eerder zei hij de zenders `thematisch' in te delen om genoeg Britse kijkers te binden zonder de inkomsten uit advertenties die de commerciële omroep heeft. Met een ,,populistischer'' BBC1 en `zware' programma's als Panorama in het ,,getto'' van het nieuwe BBC4 leidt Dyke de BBC ,,de culturele woestijn'' in, vrezen sommigen. Het mag er guur zijn, volgens Dyke is het wel de enige plek waar de BBC kan overleven.

    • Hans Steketee