Sanerend Tulip geeft zich niet gewonnen

Aan de lijdensweg van computerfabrikant Tulip lijkt geen eind te komen. Het bedrijf gaat opnieuw reorganiseren. Volgens directeur Jip van den Berg is het nu écht de laatste keer.

Een plaquette in de foyer van het hoofdkantoor van Tulip in Rosmalen herinnert aan de heuglijke opening van het nieuwe gebouw door toenmalig minister Wijers (Economische Zaken). Dat was in 1997, en pc-fabrikant Tulip speelde nog een – zij het marginale – rol op de wereldmarkt.

Datzelfde jaar raakte Tulip ook diep in de problemen. Een traditie van jaar op jaar gemiste streefcijfers werd afgerond met een verlies van vele tientallen miljoenen guldens en honderden banen, uitstel van betaling, een geschrapte beursnotering en, ten slotte, overname door het Begemann-concern.

De rampspoed blijkt het bedrijf niet te hebben verlaten. Directievoorzitter Jip van den Berg (46) zag zich deze maand gedwongen een nieuwe, ingrijpende sanering aan te kondigen. Maar Tulip als een voortdurend drama beschouwen? ,,Als je het hele plaatje bekijkt, dan valt het best mee. Dan is dat slechts een klein deel van de geschiedenis. Alleen in Nederland wordt Tulip negatief benaderd, terwijl het elders in Europa een goede naam heeft.''

Tulip – ooit de bloem der natie – kon begin dit jaar voor het eerst sinds tijden weer een winstje presenteren: drie ton over 1999. Tegelijk maakte het de overname bekend van het bedrijf 2L in Hoevelaken, dat draagbare pc's en accessoires verkoopt.

In zijn jongste halfjaarbericht ging Tulip twee maanden geleden opnieuw door het stof. `Druk op de marges' als gevolg van de dure dollar had het bedrijf een verlies bezorgd van 14,5 miljoen gulden. Deze maand meldde het een operationeel verlies van 21 miljoen gulden en een reorganisatie die een derde van de driehonderd werknemers zijn baan zal kosten.

Van den Berg, die Tulip sinds een half jaar leidt, verwacht dat zijn plannen deze keer écht voor verandering zorgen. ,,Ik geef Tulip zeker niet gewonnen. Dat woord wil ik niets eens in mijn mond nemen. En nee, het is ook geen vechten tegen de bierkaai.''

Zijn grote probleem blijkt structureler van aard dan de dure dollar; Tulip krijgt zijn logistieke organisatie niet op orde. Sinds het bedrijf in handen kwam van Begemann en de fabriek werd verkocht aan het Amerikaanse Ingram, concentreert Tulip zich op ontwikkeling en verkoop van computerapparatuur. Het bedrijf laat zijn computers pas assembleren als ze zijn besteld – build to order. Voordelen: maatwerk voor klanten en geen voorraden kant-en-klare pc's die snel verouderen.

Volgens Van den Berg willen kopers hun computer binnen vijf dagen na bestelling in huis hebben. Omdat Tulip soms tot wel 20 à 25 dagen op onderdelen moet wachten, zorgde het kleine bedrijf ervoor in de verschillende Europese landen waar het pc's verkoopt reeds geassembleerde apparaten op de plank te hebben. Van den Berg wil nu van die dure voorraden af en sluit zijn magazijnen.

Om de kosten verder te drukken verlaat Tulip bovendien de bakermat van het bedrijf, Noord-Brabant. De boedel wordt geconcentreerd in Hoevelaken, waar 2L al zetelt. De combinatie zal een breder productenpakket kunnen leveren, en spreidt daarmee haar risico's.

Van den Berg gelooft heilig dat de reorganisatie Tulip weer gezond zal maken. In februari moeten de verhuisdozen ingepakt zijn. Honderd werknemers van Tulip, van wie een deel de woelige tijden van de surseance doorstond, kunnen niet mee. Het kan niet anders, constateert Van den Berg nu. ,,Maar volgend jaar zijn we weer winstgevend.''

    • Stijn Hustinx