Philips haalt banden met LG aan

Aanstaand Philips-topman Kleisterlee is de man achter de gezamenlijke onderneming van Philips en het Zuid-Koreaanse LG Electronics.

Philipsmedewerkers die een decennium meelopen moet een gevoel van déja vu bekruipen nu het elektronicaconcern de banden aanhaalt met LG Electronics. De Zuid-Koreaanse concurrent zit financieel knel door een balans die uitpuilt van de schulden. Die benarde positie roept herinneringen op bij Philips. ,,De situatie waarmee veel Koreaanse bedrijven op dit moment te maken hebben lijkt op de positie van Philips begin jaren negentig'', aldus aanstaand bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlei gisteren in een toelichting op de oprichting van een nieuw Koreaans-Nederlands beeldbuizenbedrijf.

Als om te ondersteunen dat er hoop is voor de Koreanen toonde Kleisterlee gisteren een staatje. Daarin was te zien dat de schulden van Philips in 1992 bijna 140 procent van het eigen vermogen besloegen. Nu is dat minder dan 9 procent. Langs deze maat zijn de Koreanen er met een schuldenlast van 2,8 keer het eigen vermogen erger aan toe dan Philips destijds, maar eind dit jaar zal deze ratio zijn verbeterd tot tweemaal de schuld, zo verzekerde gisteren LG-bestuursvoorzitter J. Koo.

Philips helpt een handje, onder meer door te participeren in een aandelenuitgifte die LG Electronics op de agenda heeft staan. In de presentatie van Koo was Philips' deelname van 550 miljoen dollar al ingecalculeerd. Philips noemde een bedrag van maximaal 500 miljoen dollar. ,,Wij zullen een participatie in overweging nemen'', zei Kleisterlee gisteren in zijn eerste publieke optreden sinds zijn aanwijzing als nieuwe president. ,,Het is niet meer en niet minder dan dat.'' Eerder had hij al opgemerkt: ,,Dit is zo'n aantrekkelijke deal dat wij overwegen LG te helpen.''

Mogelijk heeft de financieel benarde positie van LG de onderhandelingen over de joint venture bekort. De tweede gezamenlijke onderneming van LG en Philips op het gebied van beeldschermen – ze maken al sinds anderhalf jaar samen lcd-schermen – is onbetwist leider op de wereldmarkt voor pc-monitoren (26 procent van de productiecapaciteit) en tv-beeldbuizen (25 procent).

In beeldbuizen en monitoren maakt LG meer winst dan Philips. De Koreanen behaalden in 1999 een bedrijfsresultaat van 357 miljoen dollar op een omzet van 2,2 miljard dollar (brutomarge: 16 procent). Bij Philips lag dit kengetal op iets meer dan 5 procent, een bedrijfsresultaat van 157 miljoen dollar op een omzet van 3 miljard dollar. Oorzaak van de relatief hoge winst, aldus Kleisterlee, is de concurrerende positie van LG dankzij de koersdaling van de Koreaanse won. Maar het Zuid-Koreaanse concern heeft wereldwijd ook maar vijf fabrieken voor beeldbuizen, terwijl Philips er twaalf onderhoudt. De herstructurering bij Philips is volgens Kleisterlee in volle gang. ,,We hevelen fabrieken over'', zei hij. ,,Van Noord-Amerika naar Mexico, van West- naar Oost-Europa en van Taiwan naar het vasteland van China.''

Kleisterlee mocht gisteren met Philips' miljardendeal naar buiten treden. Niet alleen omdat hij begin mei het presidentschap overneemt van Cor Boonstra, maar ook omdat hij de afgelopen jaren leiding heeft gegeven aan Philips Componenten, de divisie waartoe de beeldbuizen- en monitorenproductie behoort. ,,Ik beschouw dit meer als een eindpunt van een periode dan als het beginpunt van een nieuwe'', aldus Kleisterlee.

De koers die de nieuwe topman wil varen mag nog niet te herkennen zijn in de jongste grote alliantie, Kleisterlee deed gisteren wel zijn best openheid te geven over Philips' plannen met de Zuid-Koreanen. Het praat met LG Electronics over een alliantie in mobiele telefonie, erkende hij. Onderhandelingen zijn in een pril stadium, maar Kleisterlee wilde best even toelichten waarom samenwerking met de Koreanen ook op dit gebied interessant zou kunnen zijn: ,,LG heeft mondiaal een marktaandeel van tien procent op de markt voor cdma-zaktelefoons [een concurrent van Philips' gsm-technologie die in Azië en de VS populair is]. Ze zijn sterk op hun thuismarkt in Korea en in de Verenigde Staten hebben ze een beperkte positie.''

LG, meent Kleisterlee, is bovendien een interessante partner, omdat het van plan is spoedig zaktelefoons gereed te hebben voor een sneller mobiel netwerk. De eerste LG-mobieltjes van de ,,derde generatie'' moeten nog voor het Wereldkampioenschap voetbal van 2002 in Japan en Korea op de markt zijn.