Nooduitgangen metro blijken vast te zitten

Partijen in de Amsterdamse gemeenteraad zijn geschokt over het vastzitten van de nooduitgangen van de Amsterdamse metro. Uit onderzoek van de lokale zender AT5 blijkt dat zeven van de dertien nooduitgangen niet naar behoren funtioneren.

Verslaggever Wouter Loumans van AT5 testte de nooduitgangen in de nacht van donderdag op vrijdag: drie uitgangen bleken van buitenaf gesloten te zijn, vier gingen pas open nadat de verslaggever de deur met kracht forceerde.

Verantwoordelijk wethouder Ter Horst heeft volgens haar woordvoerder ,,onmiddellijk opdracht gegeven de zaak te onderzoeken''. ,,Het kan natuurlijk niet zo zijn dat nooduitgangen niet of moeilijk opengaan.'' Volgens de woordvoerder is de wethouder voornemens zelf ook in de metrobuis te gaan kijken.

D66 en GroenLinks zullen woensdag in de gemeenteraad opheldering eisen van de wethouder. Het raadslid W. Codrington (GroenLinks) zegt ,,met stomheid geslagen'' te zijn. Raadslid E. van Lohuizen van Amsterdam Anders/De Groenen noemt het ,,een schandalige zaak''. Raadslid G.Frankfurther (D66): ,,Het is niet helemaal fictief dat die nooduitgangen ooit nodig zijn.'' Frankfurther zat afgelopen zomer zelf 25 minuten vast in de metro. ,,Temperaturen liepen hoog op, er was zuurstoftekort, passagier werden onwel, uit pure noodzaak had een nette meneer een raam ingetrapt. Nog even en er waren deuren geforceerd en hadden meer dan duizend mensen in de tunnelbuis gestaan.''

Een woordvoerder van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf zegt ,,dit soort signalen'' zeer serieus te nemen''. Volgens de woordvoerder hebben GVB-medewerkers daarom vannacht ook de nooduitgangen gecontroleerd. ,,Onze waarneming is dat ze allemaal naar behoren functioneren.'' Volgens de woordvoerder heeft de verslaggever een aantal dienstuitgangen aangezien voor nooduitgangen. ,,Als daar verwarring over bestaat, moeten we daar serieus naar kijken.'' D.Schneiders van AT5: ,,Stel dat het GVB gelijk heeft, dan is dat natuurlijk helemaal raar. Als een verslaggever niet in alle rust een nooduitgang kan herkennen, hoe moet een passagier dat dan in een situatie van paniek?''