Britse dienst luchtvaart nog niet privaat

De Britse regering zegt een nieuwe poging te zullen doen om een omstreden wet door het parlement te loodsen die een gedeeltelijke privatisering van de luchtverkeersleiding mogelijk moet maken.

Het Hogerhuis verwierp gisteren met 132 tegen 125 stemmen het wetsvoorstel om 51 procent van de National Air Traffic Services te verkopen. De regering van premier Blair zegt de verwachte opbrengst van circa een miljard pond nodig te hebben voor nieuwe investeringen om de explosief groeiende verkeersluchtvaart aan te kunnen.

De Lords vinden echter dat de plannen onvoldragen zijn en een gevaar kunnen inhouden voor de veiligheid in het luchtruim.

Het Hogerhuis heeft de regering-Blair sinds haar aantreden in 1997 meer dan honderd keer de voet dwarsgezet, een record in de parlementaire geschiedenis. Het wetsvoorstel zorgde eerder voor een opstand van Labour-parlementariërs in het Lagerhuis, die zeiden dat ,,ons luchtruim niet te koop is''.

De Labour-minister voor Transport, Lord Gus Macdonald, zei dat de huidige wet al een compromis is en tegemoet komt aan bezwaren van de Conservatieve oppositie en de Liberal Democrats die gisteren samen het voorstel blokkeerden. De regering kan de Lords bij een derde poging wettelijk dwingen om het voorstel aan te nemen, maar het is de vraag of daarvoor voldoende tijd is, omdat het parlementaire jaar ten einde loopt.

Labour kan het voorstel ook op ijs zetten, om de Transportwet waarvan het deel uitmaakt te redden.

Die wet bevat ingrijpende maatregelen voor een beter toezicht op de Britse spoorwegen, een cruciaal item bij de komende verkiezingen.

De luchtverkeersleiding zou volgens de plannen moeten worden omgezet in een zogeheten public private partnership (PPP). De overeid zou zelf een aandeel houden van 44 procent, 51 procent verkopen aan een commercieel bedrijf en vijf procent aan het NATS-personeel geven.

Het algehele toezicht op de veiligheid zou ook in overheidshanden blijven, bij de Civil Aviation Authority (CAA), de Britse pendant van de Rijksluchtvaartdienst. Als de verzelfstandiging slaagt, zullen andere Europese luchtverkeersleidingen, waaronder de Nederlandse volgen, zo wordt aangenomen.