Bladeren

Die Zeit

Wie zit er nou eigenlijk te dutten, de vijftigplussers of de turboboys van de nieuwe economie? De 34-jarige Alexander Wild kent het antwoord al jaar en dag, want al voor zijn twintigste richtte hij een On Line-club voor vijftigplussers op. Zijn site staat vol met informatie over onderwerpen die interessant zijn voor de `zilveren surfers', zoals vrijetijdsbesteding, reizen, cursussen, en financiën. En natuurlijk is er veel ruimte voor `chatten'.

Het Duitse weekblad Die Zeit gebruikt dit voorbeeld om het fabeltje te ontzenuwen dat ouderen geen raad weten met de nieuwe media. Uit recent marketingonderzoek blijkt volgens het blad steeds opnieuw dat het aandeel van de vijftigplussers in het gebruik van nieuwe media gestaag aanwast.

The World in 2001

En als het de vijftigplussers niet zijn die de nieuwe media en masse omarmen, dan zijn het wel de Aziaten. Volgens het jaarboek The World in 2001 is het niet de vraag of de Aziatische e-commerce de Westerse zal inhalen, maar wanneer dat zal gebeuren. In 2003 zal de Aziatische e-commerce 300 miljard dollar opbrengen, terwijl dat in 1999 nog 8 miljard dollar was. China heeft al 20 miljoen internetgebruikers, en dat aantal verdubbelt elk half jaar.

In het artikel over de nabije toekomst van het internet staat ook dat de venture capitalists het komende jaar hun investeringen in het net zullen verdubbelen tot 300 miljard dollar. Er is geld zat, maar er zijn te weinig goede ideeën, meent de redactie op gezag van Morgan Stanley Dean Witter.

BusinessWeek

De voorspellingen van `The World in 2001' zijn nog niet bekend bij degenen die ze moeten uitvoeren, de financiële markten. Het Amerikaanse weekblad BusinessWeek meent dat financiële en technologische problemen de investeringen in de infrastuctuur in de weg staan. Immers, AT&T heeft veel te lijden van de dalende beurskoers en ziet daarom af van het streven om de Grote Amerikaanse Provider te worden van elektronische diensten. De onderneming heeft de realisering van deze droom uitbesteed aan dochter AT&T Broadband.

Daarmee is de financiering van het grootste Amerikaanse kabelnetwerk een open vraag geworden. Dat betekent dat 95 procent van de 105 miljoen Amerikaanse huishoudens voorlopig verstoken zal blijven van internet via de kabel. Maar er gloort nieuwe hoop in de vorm van internetgebruik via twee satellieten. Afgezien van het feit dat deze methode duurder is dan andere is er maar één probleem, in het zuiden moet de hemel onbewolkt zijn. De audiovisuele lekkernijen van breedband zullen nog lang buiten het bereik blijven van de meeste Amerikanen, denkt het blad.

The Economist

Het uitbesteden van technologische dromen is nog tot daar aan toe, maar wat als ze economische nachtmerries worden? Toch zou dat best kunnen, vindt het Britse weekblad The Economist. Want de dalende winstverwachtingen van het Amerikaanse bedrijfsleven wijzen er op dat een zachte landing van de economie een illusie zal blijken te zijn. Verontrustend is het vooral dat het juist de technologiebedrijven zijn die het meeste onheil voorspellen. Sinds begin oktober zijn de winstvoorspellingen in de technologiesector 29 procent geslonken. Je kunt deze ontwikkeling volgens het blad niet meer afdoen als een tijdelijk probleem van enkele bedrijven. Het ziet er toch echt naar uit dat we te maken hebben met een cyclische vertraging. Immers, de neergang treft nu ook ondernemingen als Cisco en Oracle die eerder immuun leken voor problemen.

Tot dusverre waren het vooral de institutionele beleggers die technologie-aandelen van de hand doen. Het wordt echt link als ook de individuele investeerders het bijltje er bij neergooien. En dat gebeurt, als de markten zich vóór maart niet herstellen, voorspelt het blad. Het lieve poesje dat we nu voor een beer houden, zal zich dan pas in zijn ware gedaante laten zien.

Fortune

Geen beer, geen poes, maar een kater. Zo kwalificeert het Amerikaanse zakenblad Fortune de ontnuchtering die volgt op het feestje van de nieuwe economie. Het denkt dat de neergang van de IT-sector gemakkelijk kan leiden tot die van de hele economie. En ook Fortune wijst de telecommunicatie aan als de kern van de problemen. Deze kampioen van de vrije markt schrijft zonder blikken of blozen dat de ellende is begonnen toen de wetgever met de Telecommunications Act van 1996 de weg vrij maakte voor concurrentie. Je moet maar durven.

    • Herman Frijlink