Lodaline

Zeep kloppen hoefde niet meer. De komst van Lodaline zorgde voor een revolutie in de afwasteil. Loda NV presenteerde een geconcentreerd afwasmiddel dat vanzelf ging schuimen. Het bestaat nog steeds, al is het merk niet meer wat het geweest is. Hier en daar een flesje authentieke Lodaline voor trouwe gebruikers. En verder verstopt achter talloze private labels, zoals huismerken in het jargon heten.

In 1933 zag de firma Loda NV het licht, een bedrijf dat bleekwater (Lodac) en afwasmiddel vervaardigde. Het Nederlandse bedrijf ontdekte dat er van een Teepol-oplossing, een afvalproduct van Shell, een afwasmiddel te produceren was. In glazen flessen en houten kratten verdween het middel naar winkelschap en keukenkast. Niet alleen het betrekkelijke gemak van het product bepaalde het succes. Ook de cadeautjes die in de fles gingen. ,,We gooiden er van alles in'', vertelt G. Timmer van McBride, waar Loda nu onder valt. Van knikkers tot kralen en balpennen. Ook de emaillen reclameborden en de Loda-bestelbussen met een grote fles bovenop, maakten van het merk een kraker.

Al voor de oorlog verwierf Lodaline grote bekendheid, tijdens de wederopbouw groeide die alleen maar. In 1967 gingen er drie miljoen flessen afwasmiddel over de toonbank. Toch bleek het in de jaren zestig niet haalbaar het merk te blijven voeren. ,,De kosten voor marketing en vernieuwing van recepturen liepen te hoog op.''

In 1966 ging het familiebedrijf over in Koninklijke Zout/Organon en later AKZO. Besloten werd om met Lodaline verder te gaan als private label, bijvoorbeeld voor C1000. De glazen fles legde het ook in die tijd af tegen de plastic versie. Vele miljoenen flessen van wat eens Lodaline was, vinden nog jaarlijks hun weg naar Nederlandse huishoudens. ,,Dat is natuurlijk niet meer hetzelfde product, niet meer op basis van Teepol.''

In 1972 ging AKZO een joint venture aan met het van oorsprong Franse bedrijf Grada. In 1998 is het hele bedrijf verkocht aan McBride, een van de grootste private labelleveranciers in Europa. Lodaline past in het pakket. ,,Private labels zijn op het moment heel sterk'', aldus Timmer. Maar het afwasmiddel is ook nog steeds te koop onder de eigen naam. ,,Op een bescheiden manier willen we toch herkenbaar blijven. Al maken we geen reclame meer voor het product.''