De Mega Top 100 wordt deels opgeschoond

De Mega Top 100 van de best verkochte singles in Nederland bevat voortaan geen platen meer, die nog niet eens in de winkel te koop zijn. De door de platenindustrie bestuurde stichting Mega Charts heeft dit besloten nadat er eerder dit jaar rumoer ontstond over hit-noteringen die uitsluitend waren gebaseerd op airplay, het aantal malen dat een plaat op de radio werd gedraaid.

Het airplay-criterium werd ingevoerd wegens de teruglopende verkoopcijfers van cd-singles, die vooral in de onderste regionen van de Top 100 tot problemen met de steekproef leidden.

Ook wilde de industrie een hogere omloopsnelheid van nieuwe titels. Op de radio worden echter vaak promotie-exemplaren gedraaid van nieuwe platen die pas enkele dagen later in de winkel komen. Nu die al zo snel in de hitparade belandden, moesten de winkeliers steeds `nee verkopen' aan klanten die om de nieuwste hits vroegen.

Door druk van de detailhandel is de maatregel teruggedraaid. Voortaan wordt airplay nog wel meegewogen in de rangschikking, maar er komen geen platen meer in de Top 100 waarvan nog niets is verkocht.