De wereld in twintig minuten

275.000 mensen laten zich elke dag in 20 minuten bijpraten over het laatste nieuws door Business Nieuws Radio. Onlangs verwisselde de nieuwszender, die sinds kort winstgevend is, van eigenaar.

De formule is al 35 jaar oud en komt uit Amerika. Het radiostation W.I.N.S. in New York begon in 1965 met non-stop nieuwsradio. You give us 22 minutes, we give you the world is het concept waar sindsdien nauwelijks nog aan gesleuteld is. In iets meer dan twintig minuten wordt de luisteraar bijgepraat over nieuws, sport, weer, verkeer en de ontwikkelingen op de beurs.

In Nederland nemen elke dag zo'n 275.000 mensen op die manier het nieuws in twintig minuten tot zich via de commerciële nieuwszender Business Nieuws Radio, dat de luisteraar een kopie biedt van het vertrouwde Amerikaanse recept. ,,Die formule werkt overal ter wereld, dus waarom niet in Nederland?'' zegt oud-RTL- en CNBC-nieuwslezer Michiel Bicker Caarten, de oprichter, directeur en mede-aandeelhouder van Business Nieuws Radio.

Even leek het er op dat de formule in Nederland niet zou aanslaan, toen het in 1996 gelanceerde Veronica Nieuws Radio al na een half jaar failliet ging. Om niet dezelfde fout te maken, begon Business Nieuws Radio in 1998 niet zoals Veronica met 60 redacteuren, maar met een kwart daarvan. ,,We zijn klein begonnen en langzaam gegroeid'', aldus Bicker Caarten, die inmiddels leiding geeft aan zo'n 50 man. Elke dag maken zij 14 uur live nieuwsradio, van 's ochtends zes tot 's avonds acht.

Wat biedt Business Nieuws Radio meer dan de publieke nieuws- en sportzender Radio 1?

,,We bieden niet per se meer, we bieden iets anders. Bij Radio 1 bepaalt Hilversum wanneer je nieuws krijgt en wanneer iets anders. Bij ons bepaalt de luisteraar dat zelf. Als hij nieuws wil horen, kan hij op ons afstemmen, ongeacht het moment van de dag. Alleen 's avonds laat en 's nachts draaien we non-stop muziek.''

Kun je, met een redactie die nog niet half zo groot is als die van Radio 1, dezelfde kwaliteit bieden?

,,Radio 1 is een voortreffelijke nieuwszender met een enorm budget. Wij hebben minder te besteden, maar wij maken ook heel andere programma's. Die doen qua niveau niet onder voor die van Radio 1. Als je wilt weten wat er in de wereld gebeurt, kun je net zo goed naar ons luisteren als naar Radio 1. Redactioneel deugt het gewoon. We hebben genoeg verslaggevers om overal bij te zijn waar we bij willen zijn. We halen regelmatig primeurs. De mensen die er toe doen, komen bij ons voor de microfoon. We zijn ook snel. Elke dag verslaan we het ANP wel een keer op snelheid. We maken alleen wel andere keuzes dan Radio 1.''

In welk opzicht?

,,Radio 1 besteedt naar verhouding veel aandacht aan politiek en cultuur. Wij doen dat minder. Wij kiezen meer een zakelijke insteek. Onze slogan is ook: voor wie nieuws business is. Maar dat wil niet zeggen dat wij vooral financieel nieuws brengen. We doen veel meer dan alleen maar de beurs. We zijn een volwaardige nieuwszender, ook al zou je dat niet zeggen als je naar onze naam kijkt.''

Is een commerciële nieuwszender levensvatbaar?

,,Wij zijn daar het bewijs van. We bestaan nu twee jaar en sinds september zijn we winstgevend. Het gaat ons zowel commercieel als redactioneel voor de wind.''

Business Nieuws Radio is onlangs van eigenaar gewisseld. Waarom is dat?

,,De aandeelhouders Manaus, Willem van Kooten en Wegener hebben hun belang verkocht aan HAL Investments en Willem Sijthoff, die nu samen een meerderheidsbelang bezitten. De overige aandelen zijn in handen gebleven van mijzelf en van het personeel. Er bestond van veel kanten belangstelling om Business Nieuws Radio over te nemen, ook van enkele grote Nederlandse uitgevers. We hebben uiteindelijk toch gekozen voor HAL en Sijthoff, omdat die ook inhoudelijk iets te bieden hadden. Willem Sijthoff is pas begonnen met een website voor beleggers, The Floor.nl. Daar gaan we nauw mee samenwerken.''

Jullie hebben toch al een eigen website, www.businessnieuws.nl?

,,Klopt, daar staat al het nieuws op dat we ook op de radio brengen. Wij hebben echter nooit de tijd gehad om daar echt iets moois van te maken, omdat we al onze tijd en energie nodig hebben voor de radio. Wij zijn radiomakers, geen website-bouwers. The Floor kan dat veel beter en gaat nu onze interviews en reportages bij hun nieuwsberichten zetten.''

HAL en Sijthoff zijn ook aandeelhouder van de zakenkrant Het Financieele Dagblad. Gaan jullie daar ook mee samenwerken?

,,Dat zou ik best willen, maar op dit moment praten we daar niet over. Het Financieele Dagblad is een zelfstandig bedrijf en zal een eigen afweging moeten maken. We richten ons in eerste instantie op de samenwerking met The Floor. Radio en internet liggen ook veel dichter bij elkaar, die werken allebei in hetzelfde ritme. De krant heeft één deadline per dag. Bij de radio en op internet gaat de nieuwsurgentie de hele dag door.''

Hoe belangrijk is de aankomende veiling van etherfrequenties voor jullie?

,,Van levensbelang. Radio is toch vooral een automedium, zeker ons soort radio. Veel van onze luisteraars willen 's ochtends of 's middags in de spits even snel het nieuws horen. Dat kan alleen als wij ook in de ether te ontvangen zijn. Eén van de belangrijkste redenen om met HAL en Sijthoff samen te gaan werken, is ook dat we met hun hulp sterk staan bij de veiling, waarbij één frequentiepakket te vergeven is aan een nieuwszender. Voor zover ik weet, zijn wij de enige gegadigde. Als dat zo blijft, komen we er goedkoop vanaf. Maar dat is bijna te mooi om waar te zijn. Het zou me dan ook niets verbazen als zich bij de veiling plotseling toch een nieuwkomer aandient.''

    • Jochen van Barschot