Surprise

Ik ga voor Konmar.

Dat besloot de nieuwe topman van supermarktconcern Laurus. Hij werkte acht van de afgelopen tien jaar in de Filippijnen en Mexico en werd daarna weggekocht bij Unilever om supermarktconcern Laurus te redden. Na een half jaar bijpraten met de Nederlandse consument kwam hij met de meest gedurfde en riskante merkenoperatie die ooit in Nederland is bedacht. Hij heft zijn twee grootste merken op, Edah met 320 winkels en Super De Boer met 410 winkels. Ik ga voor Edah kan binnenkort niet meer. En Van der Straaten plakt zijn kleinste merk, de westelijke keten Konmar, op de gevel van 800 nieuwe winkels. Kosten 800 miljoen euro, ofwel ruim zeven keer de nettowinst.

Een beetje duur, een beetje riskant, oordeelde de beurs, zeker omdat de Edah de cash-koe van het concern is en een aantal filialen van de Konmar het juist moeilijk heeft.

De koersdaling is pijnlijk voor de grootaandeelhouder, E. Albada Jelgersma, die een belang van 35 procent heeft in Laurus. Iedere euro koersdaling kost hem zo'n 100 miljoen gulden vermogen. De koers gaat wel weer omhoog, voorspelde hij drie maanden geleden nog. ,,Het enige dat dit bedrijf nodig had, was een goede topman – en die is er nu.''

De koers blijkt ook omhoog te kunnen, maar alleen op overnamegeruchten. En Albada Jelgersma kent het spel. Zou u willen verkopen voordat de reorganisatie zijn vruchten afwerpt, werd hem deze week gevraagd. ,,Dat hangt van de propositie af.''

De naam van het Franse Carrefour zorgde vorige maand al voor wat leven op de beurs. De naam van het Belgische Delhaize kan de komende weken ook nog voor een surprise zorgen. De Belgen hebben al eens teveel betaald voor een keten in de VS, dat willen ze vast ook wel bij hun eigen bovenburen.

    • Remmelt Otten