Nederlanders rijgen kralen in VS

ABN Amro heeft in de VS opnieuw een sterke lokale dochter verworven. Met die strategie is ook Ahold er groot geworden.

Marktleiderschap. Dat is de voornaamste drijfveer die bestuurder J. Kuiper van ABN Amro gisteren noemde voor de overname van Michigan National bank voor 7,1 miljard gulden. Zodra de nieuwe aanwinst fuseert met de andere dochter van ABN Amro in Michigan, bedient de bank er 23 procent van de markt. En dan is ze nog slechts een fractie verwijderd van de grootste twee concurrenten.

ABN Amro vaardigde gisteren twee bestuursleden af om de overname toe te lichten. Want wie marktleider wil zijn in Detroit, met zijn haperende auto-industrie en extreme binnenstadsproblematiek, heeft iets uit te leggen.

,,In Nederland beseffen we dat misschien niet zo snel'', zei bestuurder J.M. de Jong, ,,maar we hebben nu een leidende positie in een gebied met 60 miljoen inwoners en een zelfde bruto nationaal product als Duitsland.'' Bovendien zijn de problemen in Detroit al vier jaar achter de rug, vulde Kuiper aan. De regio bruist van nieuwe initiatieven.

Groei door overname van lokale marktleiders in rijke regio's is een strategie die in de VS ook van Ahold bekend is. De overeenkomst verbaast niet; Ahold-topman C. van der Hoeven – die zijn Amerikaanse miljardenacquisities graag `raspaarden' noemt – is ook commissaris bij de bank.

Beide bedrijven kozen eind jaren zeventig de VS als tweede `thuismarkt'. Twee decennia en een reeks overnames later is Ahold het grootste buitenlandse supermarktconcern in de VS, met een dominante positie aan de oostkust. ABN Amro is de grootste buitenlandse retailbank, met een sterke positie in het midden-westen, rondom Detroit en Chicago.

Opmerkelijk is verder dat beide nog steeds problemen hebben in Europa, waar ze ontbreken in de grote markten Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Beide hebben de conclusie getrokken dat een serie kleine overnames (`kralen rijgen') in deze drie landen geen zin meer heeft, maar ze hebben evenmin antwoord gekregen op hun uitnodigingen aan grote branchegenoten in die landen om te fuseren – of zich te laten overnemen.

Commissaris Van der Hoeven zal met plezier hebben ingestemd met de grootste overname uit de geschiedenis van ABN Amro. De relatief zwakke positie van de traditionele spaarbank Standard Federal, sinds 1996 in bezit van de Nederlanders, wordt nu versterkt met een `commercial' bank die 350.000 relatief welvarende huishoudens en 18.000 kleine en middelgrote bedrijven bedient. Na vier jaar zeuren – ,,We wisten toen al dat er aanvulling nodig was'', zei Kuiper – werd eigenaar Australia National overtuigd dochter Michigan te verkopen.

Hoe nu verder in de VS? Eerst uitwaaieren in het midden-westen, zei Kuiper. Pijnlijk voor ABN Amro is dat overnamekandidaat Old Kent (rond Chicago), inmiddels is verkocht. ,,We wisten tot voor kort zeker dat bij de heer Wagner van Old Kent het woord independence in steen gegraveerd stond'', vertelde Kuiper. ,,Toen bleek dat we het mis hadden, waren we met Michigan bezig. En we kunnen niet alles tegelijk.''

Maar omdat er zoveel verschuift, komen er meer banken op de markt, verwacht Kuiper. ,,Ook Wells Fargo is nu Chicago binnengekomen, een heel interessante regio wat betreft groei. Het minste dat we willen is daar onze positie als nummer twee verdedigen.''

Buiten het midden-westen bezit ABN Amro een retail-bank op Long Island, het schiereiland bij New York. Analist H. Hakker van zakenbank Metzler noemde die bank als een van de bedrijfsonderdelen die in de verkoop zouden kunnen om de acquisitie van Michigan National te financieren.

Ahold-watchers houden er rekening mee dat eerder het tegengestelde zal gebeuren: de witte vlek tussen Detroit en Long Island telt slechts drie staten (Ohio, Pennsylvania en New Jersey). Nog drie raspaardjes en het gat is gedicht.