Te gast bij een Hollandse John Cleese

Op het eiland Flysk staat een hotel waar slechts ruimte is voor één gast. Op de kaart staan twee gerechten: `stuikelomelet' en walnoten. Als consumptie kunt u kiezen tussen muntthee en het plaatselijke drankje `treur'. Gezelligheid is niet bij de prijzen inbegrepen.

Voor het toneelstuk Flysk bracht Bellevue Lunchtheater drie talenten samen die vorig jaar van school kwamen: tekstschrijver en cabaretier Peter van de Witte van het caberetduo Droog Brood, regisseuze Ira Judkovskaja en vormgever Dries Verhoeven. Van De Witte schreef een korte komedie over een vastgelopen hotelechtpaar.

Flysk heeft wel iets weg van de polderwereld van Alex van Warmerdam; dezelfde overzichtelijke kaalslag en absurdistische rechtlijnigheid. Het hotel op Flysk is de grote droom van de eigenaar maar hij is vergeten zijn vrouw daarin te kennen. Ooit heeft zij zich laten meeslepen maar nu verveelt zij zich steendood op zijn droomeiland. Als zij klaagt, zegt hij kortweg: ,,Wat zou je nog meer willen? Een dode mongool in de tuin?'' De echtgenoot klampt zich vast aan het rigide naleven van het hotelreglement. Als zijn vrouw vreemdgaat met de eerste en enige gast dreigt hij de klant met het inhouden van de borg omdat ,,bezoek op de kamer niet is toegestaan''.

Regisseur Judkovskaja laat de tegengestelde karakters - rechtlijnige man, smachtende vrouw, laconieke gast - flink botsen. Olaf Pieters heeft de grappigste rol als de hoteleigenaar met snor en korte pony. Als een polderversie van John Cleese in Fawlty Towers dramt hij driftig en onverstoorbaar door, ver voorbij het punt dat zijn droom in scherven ligt. Lies Visschedijk is in haar struise, blonde smachten even drammerig als haar man. Gast Herman Egbers moet voonamelijk neerbuigend glimlachen. Hij mag even schitteren in een hilarisch stil nummer waarin hij een piepkleine en harde `stuikelomelet' tracht te verorberen.

Om de monomanie van de man te benadrukken zet vormgever Dries Verhoeven hem in een kaal decor waarin werkelijk alles mintgroen is, tot het kleinste kopje aan toe. De overheersende mintkleur benadrukt ook dat tekst, spel en vormgeving van Flysk een heldere en eenvoudige eenheid vormen. Judkovskaja zette een consequent volgehouden klare lijn waarbinnen de droogkomische dialogen van De Witte het beste tot hun recht komen.

Voorstelling: Flysk door Bellevue Lunchtheater. Tekst: Peter van de Witte. Regie: Ira Judkovskaja. Gezien 18/11 Bellevue Amsterdam. Aldaar t/m 8/12 december. Inl. 020-5305301, www.theaterbellevue.nl.