Perfect Skin geeft gevoel van `te veel van hetzelfde'

Bijna zeven jaar geleden bracht het Scapino Ballet Rotterdam het eerder in drie afzonderlijke delen gedanste Perfect Skin van Ed Wubbe voor het eerst als avondvullend drieluik. Wubbe had voor die gelegenheid al gedegen gesleuteld aan de drie delen, gezet op composities van Johann Sebastian Bach en van een intrigerend toneelbeeld voorzien door beeldend kunstenaar Hans Wap zodat er terecht van een nieuwe productie sprake was.

Nu heeft Wubbe het werk opnieuw in revisie genomen waarbij het concept – het streven naar een perfect samengaan van dans, muziek en beeldende kunst – uiteraard hetzelfde bleef.

In muzikaal opzicht is dit herziene Perfect Skin er absoluut op vooruitgegaan. De toenmalige toegevoegde, speciaal gecomponeerde bijdragen van Het Paleis van Boem zijn vervallen en de huidige reeks voorstellingen wordt live begeleid door het fraai en geïnspireerd spelende Perfect String Ensemble bestaande uit Tinta Schmidt von Altenstadt, Liesbeth Ackermans en Chris Duindam op viool, Jan Schoonenberg op altviool, Arjen Uittenbogaard op cello, Rozemarie Heggen op contrabas en Annelie de Man op klavecimbel.

Waarmee weer eens werd bewezen hoe belangrijk en noodzakelijk levende muziek bij een dansvoorstelling is.

Choreografische veranderingen zijn voornamelijk zichtbaar in de verschuivingen van het aantal dansers binnen bepaalde onderdelen. Zo krijgt de oorspronkelijke mannensolo in het begin er een vrouwelijke component bij: een als een kroelende, kopjesgevende poes rondcirkelende figuur, tevergeefs bedelend om aanhalingen. En behalve het fraaie pas de deux in het derde deel zijn er nu twee andere sterke duetten die de aandacht trekken.

Perfect Skin laat als geen ander werk de sterke en de zwakke kanten van Wubbe als dansschepper zien: het toont de stuwende kracht van zijn energieke, vaak heel inventieve danstaal en de boeiende afwisseling in de heldere, harmonisch in elkaar overgaande ruimtelijke patronen en formaties.

Aan de andere kant ontbreekt er de zo broodnodige nuancering in dynamiek waardoor de totaal verschillende sferen die Johann Sebastian Bachs composities oproepen niet of nauwelijks in de dans terug te vinden zijn. Dat maakt dat Perfect Skin als geheel ook nu weer een gevoel van `te veel van hetzelfde' achterlaat.

Misschien ligt dat ook aan de dansers die al hun bewegingen eenzelfde, bijna louter sportieve, kleuring meegeven. Het accent in de uitvoering ligt vooral op energie en kunde en maar heel zelden is het resultaat daarvan verrassend, opwindend of treffend in spirituele subtiliteit.

Gezelschap: Scapino Ballet Rotterdam, Productie: Perfect Skin (herziene versie), choreografie: Ed Wubbe, muziek: Johann Sebastian Bach, decor: Hans Wap, kostuums: Pamela Homoet.

Muzikale medewerking: Perfect String Ensemble. Gezien: 20 november in het Lucent Danstheater, Den Haag. Tournee tot en

met 16 januari 2001.

Inf.(010)4142414.