ILSE DELANGE

De voortekenen waren niet best: begeleidingsgroep boos opgestapt, en playbacken in spelletjesprogramma's bleek Ilse DeLange al te min. Zo word je natuurlijk nooit een Ster, geen wonder dus dat de Amerikaanse platenbonzen haar lieten vallen. En dan: hoeveel popartiesten zijn er al niet onderuitgegaan met hun tweede plaat?

De verrassing is des te groter, nu Livin' On Love een plaat blijkt te zijn van een in Nederland zelden vertoonde klasse, waar World Of Hurt, de succesvolle eerste cd, bleekjes bij afsteekt. DeLange's stem is gegroeid. Zoals op Dear John, de live-cd met John Hiatt-covers al te horen was, kan ze ook met een rocknummer overweg. Dat niet alleen: ze fluistert, smacht, verleidt, rockt of zet een kinderstemmetje op. En het klinkt nooit gemaniëreerd. Behalve dan in `I Still Cry', waar ze de countrysnik te vaak laat horen. Maar dat is dan ook het enige smetje.

Dat er heel veel geld in de opnamen is gestoken is te horen, maar heeft niet geleid tot een te gladde sound. Producer Barry Beckett heeft gezorgd voor een amalgaam aan muziekstijlen, waarin rock overheerst. `Always Overcome' bijvoorbeeld, begint met een akoestische gitaar, gaat dan via een synthesizer over in bluegrass, maar blijkt uiteindelijk een aanstekelijke bluesrockballad. Of `When You Put It Like That', een duet met de hemelse tweede stem van Alison Krauss. Het zijn hoogtepunten op een plaat waarvan het op single uitgekomen titelnummer nota bene het minst sterke, want vergeleken met de rest oppervlakkigste nummer is. Als er gerechtigheid bestaat, gaan er van deze cd twee maal zoveel verkocht worden als van World Of Hurt, en zullen ze zich in Amerika nog de haren uit de kop rukken van spijt.

Ilse DeLange: Livin' On Love. Warner Brothers 8573 85497.

Vanaf 24-11 Nederlanse tournee.

    • Bart Jippes