De onbezorgde jaren zeventig

Hij draagt een strak, gifgroen soul-pak met klokpijpen, en achter hem staat een bamboe-huisbarretje met twee oranje spotjes erboven. Mark van de Veerdonk heeft het, kortom, over de jaren zeventig. Dat waren nog eens tijden.

Tegenwoordig is iedereen zo overgevoelig dat er eufemistisch over emotionele uitdagingen of leermomenten wordt gepraat. Wie vroeger gewoon verlegen was, heet nu contactzuinig. En zinloos geweld bestond destijds nog niet, je ging gewoon matten.

Mark van de Veerdonk speelde tot dusver, met wisselend resultaat, een soort gimmick-cabaret. Hij maakte een voorstelling met filmbeelden waar hij in- en uitstapte, werkte samen met een percussionist en had de vorige keer zelfs een acrobaat bij zich.

Ditmaal wordt hij als solist alleen bijgestaan door een ruime voorraad attributen voor de visuele grappen. Zijn werkterrein zijn de seventies, die hij niet alleen met een reeks spitse kwinkslagen en actuele grappen (KRO, Konmar) afzet tegen deze tijd, maar die ook het decor vormen voor een amusante raamvertelling.

In tegenstelling tot andere cabaretiers, die hun jeugd in de jaren zeventig tot zorgelijk ego-onderwerp maakten, maakt Van de Veerdonk er een onbezorgd feest der herkenning van. Hij doet de mouvementen van de Pips achter Gladys Knight voor, vertoont een optreden van George Baker, demonstreert een sjofel discoshowtje met 45 toeren-plaatjes, laat de Berend Boudewijn Televisiestoel een rol spelen en steekt conferences af met een hoge grapdichtheid.

Sommige gewiekste zinnetjes gaan de mist in omdat ze net niet iets te stroef te berde worden gebracht, maar dat deert nauwelijks: er blijven nog meer dan genoeg grappen over die wel lukken.

Voorstelling: Knurft, door Mark van de Veerdonk. Gezien: 21/11 in de Stadsschouwburg, Utrecht. Tournee t/m 18/5. Inl. (015) 2159415.