Chrysler sluit drie fabrieken

Chrysler, de Amerikaanse autodivisie van DaimlerChrysler, gaat in de Verenigde Staten drie fabrieken sluiten. Daarmee wil het autoconcern een halt toeroepen aan de oplopende voorraden die het bedrijf als een molensteen om de nek hangen.

De bekendmaking van Chrysler komt slechts enkele dagen na de vervanging van topman James Holden door de Duitser Dieter Zetsche. Hij is door het moederbedrijf in Stuttgart naar voren geschoven om via een aantal rigoureuze saneringen een einde te maken aan de dreigende miljardenverliezen in de VS, die het hele concern raken en DaimlerChrysler in grote problemen brengen.

Chrysler stopt de productie nu in drie van de dertien fabrieken in Noord-Amerika: in het Canadese Brampton (Ontario), in Detroit en Toledo (Ohio) in de VS. Bij de operatie zijn 13.600 werknemers betrokken, die op wachtgeld zijn gesteld. Zij ontvangen onder de regels van de machtige Amerikaanse autovakbonden 95 procent van hun reguliere loon. Ook 's werelds grootste autofabrikant General Motors, evenals Chrysler afkomstig uit Detroit, besloot vorige week al tot productieverlaging. Analisten verwachten dit jaar een inkrimping van de markt in de VS tot 17,3 miljoen personenwagens en pickup-vans (auto's met laadbak). Vorig jaar werden in de VS 18 miljoen auto's verkocht.

De rigoureuze manier waarop Chrysler het mes zet in de kosten geeft aan hoe hoog de nood is gestegen bij Amerika's derde autofabrikant. Bovendien begint Chrysler een blok aan het been te vormen voor het winstgevende Daimler (Mercedes-Benz). Twee jaar geleden bestempelde topman Jürgen Schrempp de overname van Chrysler door Daimler nog als ,,een huwelijk gesloten in de hemel''. Na de zich opstapelende verliezen in de Verenigde Staten is die euforiestemming volledig voorbij.

Chrysler leed in het afgelopen derde kwartaal van dit jaar een verlies van 512 miljoen dollar. Maar analisten vrezen dat de verliezen in het lopende kwartaal nog dramatischer zullen zijn. De brutowinst bij DaimlerChrysler van 10 miljard mark vorig jaar dreigt door de tegenvallende ontwikkelingen in de VS dit jaar te worden gehalveerd. Als geen maatregelen worden genomen dreigt DaimlerChrysler volgend jaar zelfs in in de rode cijfers te komen. Dat is een hard gelag voor een bedrijf dat met zijn Mercedessen wereldwijd het ene verkoopsucces na het andere boekt.

In de Duitse media ligt topman Jürgen Schrempp onder vuur. Hij is de architect van de overname van Chrysler. In sommige media wordt al gesuggereerd dat Schrempp af moet van Chrysler. Zoals hij indertijd ook vliegtuigbouwer Fokker heeft laten vallen. Zelf liet Schrempp zich afgelopen week wat Chrysler betreft ontvallen dat ,,alle opties open zijn''.