Calefax Rietkwintet houdt van snelheid en kracht

Het Rietkwintet Calefax viert deze week zijn vijftienjarig bestaan. De vijf musici bespelen in totaal 14 instrumenten, en het repertoire strekt zich uit over meer dan 600 jaar, van Ockeghem tot Ter Doest. Deze en andere weetjes vindt men in het Rietkwintettenspel dat in beperkte oplage werd gedrukt speciaal voor het jubileum, mooi op tijd voor Sinterklaas.

Ook het concert zelf had iets van cadeautjes uitpakken. Zo lichtte Jan Nuchelmans, Calefaxfan van het eerste uur, de enigszins snoeperige keuzes toe van elk der leden. Hoboïst Oliver Boekhoorn wilde een fragment uit Debussy's Childrens Corner, klarinettist Ivar Berix een deel uit diens Epigraph Antique, basklarinettist Jelte Althuis koos Ockeghems Mort, tu as navré, saxofonist Raaf Hekkema een deeltje uit Tsjaikovski's Notenkrakersuite en fagottist Alban Wesley de Fuga in A uit Sjostakovitsj' opus 87. Geert van Keulen liet zich voor zijn gloednieuwe compositie Gearbox inspireren door het principe van een automotor met versnellingsbak: vanuit één constante pulse worden tempowisselingen gegenereerd. Gearbox klinkt uiterst compact en is op zijn aantrekkelijkst in een hoog tempo gierend in de bochten met soms een beetje teruggeven in de smallere steegjes.

Dat was aan Calefax besteed, het kwintet staat nu eenmaal voor snelheid en stoere kracht. Ook in de bewerking door Raaf Hekkema van acht klavecimbelstukjes van Rameau zijn de virtuoze delen het leukst. Al hoor ik in Le rappel des oiseaux liever een fluit kwinkeleren. Nu boden de rietinstrumenten associaties met eendengekwaak, één (sax-)raaf uitgezonderd.

Concert: Calefax Rietkwintet. Gehoord: 21/11 Concertgebouw Amsterdam. Herhaling: 24/11

De Nieuwe Veste Breda.