75 JAAR KRO

Het gevoel dat de KRO zegt zo graag te delen, werd zelden zo treffend verbeeld als in het grote kijkcijfersucces uit de jaren 1978 en 1979: de serie Dagboek van een herdershond van Willy van Hemert, met Jo de Meijere als de beginnende kapelaan Odekerke die de lieve roomse vrede moest bewaren in een veranderend mijnwerkersdorp in de eerste decennia van de twintigste eeuw.

Van Hemert baseerde de dorpse belevenissen op de waarheidsgetrouwe trilogie Kroniek eener Parochie van Jacques Schreurs, maar verwerkte er ook veel van zijn eigen katholieke jeugd in. Hij had zijn succescarrière in het tv-drama weliswaar grotendeels in dienst gesteld van de VARA en de NCRV, maar bij de KRO voelde hij zich tenslotte toch het meeste thuis.

,,Het katholicisme, het schisma binnen die kerk in Nederland, houdt mij persoonlijk wel heel erg bezig'', zei hij in deze krant. ,,Ik moet toegeven dat ik die mystiek van het geloof, waar ik nogal intensief aan deelgenomen heb omdat ik toch ook voor priester gestudeerd heb en voorzanger was in de katholieke kerk, mis en dat ik eigenlijk een voortdurende controverse in mezelf voel tussen verstand en gevoel.''

En dus was hij de aangewezen man voor zo'n in nostalgie gedompelde dramaserie, waarin de oude dogma`s tegenover de nieuwe ideeën van een menselijk geloof kwamen te staan – belichaamd in een voorzichtig-nieuwerwetse kapelaan en een ouderwets-behoudende pastoor (Bob Storm) en het zielenheil van boeren, burgers en buitenlui in een pastoraal Limburgs dorp. Allengs liet hij Schreurs steeds meer los. Niet alleen omdat de acteur Ko van Dijk (boer Bonte) halverwege de serie stierf, zodat er een kleurrijk personage verdween, maar ook omdat hij nog veel meer conflicten wist te verzinnen dan het origineel te bieden had.

Nog één keer wentelde de KRO zich zodoende in de nestwarmte van het rijke roomse verleden, zonder de ogen te sluiten voor de moderne tijd. Die kwam trouwens ook achter de schermen tot uiting: Dagboek van een herdershond was de eerste grote dramaproductie van zelfstandig producent Joop van den Ende.