Maxima wil geld

In augustus 1999 kreeg de internet-site van Maxima Accuratesse, een financieel adviesbureau uit Berkel en Rodenrijs, plotseling een hoop verkeer te verwerken. In één maand bezochten meer dan vijftigduizend mensen de weinig opwindende financiële site. Dat was nog eens wat anders dan die paar honderd bezoekers in de maanden daarvoor. De grote drukte werd veroorzaakt door de berichten over een relatie tussen kroonprins Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta.

Op zoek naar meer informatie over het kersverse liefdespaar typten nieuwsgierige landgenoten massaal de domeinnaam maxima.nl in, een domeinnaam die het adviesbureau al een paar jaar gebruikte voor haar site. Sinds die tijd is het eigenlijk niet meer rustig geweest op maxima.nl. Niet dat het bureau daar iets aan had, want wat moet je als financieel bureau nu met al die royalty-watchers. Nee, eigenlijk was het alleen maar overlast.

Dat werd anders toen Maxima Accuratesse onlangs besloot haar naam te veranderen. Toen kwam die grote aantrekkingskracht van de domeinnaam maxima.nl eigenlijk niet eens zo slecht uit. Want zo'n domeinnaam is natuurlijk geld waard. En dus besloot het bureau de domeinnaam maxima.nl te veilen en schakelde het Domeinbeurs.nl in, een makelaar en dienstverlener op het gebied van domeinnamen.

De veiling staat gepland op 12 december. ,,Bij voldoende interesse'', zegt Henk Jelt Hoving, de directeur van Domeinbeurs.nl, er voorzichtig bij. Maar met die belangstelling zal het wel loslopen. ,,Maxima Accuratesse is het afgelopen jaar verschillende malen benaderd met het verzoek de domeinnaam te verkopen'', aldus Hoving. ,,We hebben alle bedrijven met merk- en handelsnaamregistraties van het woord Maxima inmiddels via een brief geïnformeerd.'' Dat zijn o.a. De Telegraaf, Joop van den Ende TV-producties, Nissan en Stardust, het bedrijf van Henk van der Meijden. ,,Maar iedereen is natuurlijk welkom'', vertelt Hoving. Over de opbrengst durft Hoving geen voorspellingen te doen. Ingewijden houden het op 400.000 gulden. Daar kunnen ze in Berkel en Rodenrijs in ieder geval een mooie nieuwe huisstijl voor maken.