Draag je een bril? Kom bij de luchtmacht

Arendsogen. Dat was het minste wat je nodig had, wilde je piloot worden bij de Koninklijke Luchtmacht. Een potientiële vlieger moest beschikken over een goed gestel en een uitstekend oriëntatievermogen, en de geringste oogafwijking vormde reden tot onmiddelijke afkeuring.

Maar er is hoop voor de brildragenden. Want ook de luchtmacht krijgt steeds meer problemen om de gelederen te vullen. Vandaar dat besloten is een oogafwijking tot plus of min één toe te staan voor vliegers op de Cougar en Chinook-transporthelikopters. De luchtmacht noemt het ,,een eerste stap''. ,,We sluiten niet uit dat een lichte oogafwijking in de toekomst ook is toegestaan voor andere vliegtuigtypes, zoals bijvoorbeeld de F-16.''

Volgens de luchtmacht is er op dit moment nog geen gebrek aan vliegers. Maar wat niet is, kan nog komen, verwacht de KLu. Door de vergrijzing en de krappe arbeidsmarkt wordt het steeds moeilijker om voldoende sollicitanten met een havo- of vwo-diploma te vinden, zegt een luchtmachtvoorlichter. ,,Als je dan bedenkt dat 30 tot 40 procent van onze doelgroep brildragend is, dan is de stap die wij nu hebben genomen, een logische.'' De vliegveiligheid komt ondanks het verlagen van de standaard niet in gevaar. ,,Door de voortschrijdende techniek in de cockpit, zoals betere beeldschermen, is het dragen van contactlenzen of een bril minder bezwaarlijk dan in het verleden.''

Hoe groot het potentieel aan vliegers met oogwafwijking is, blijkt al een dag na de aankondiging van de maatregel. Het ANP meldde vanmiddag dat de keuringsarts van de luchtmacht wordt ,,platgebeld'' door bildragers die helikopterpiloot willen worden..