Denis Lavant

In een reeks profielen van hedendaagse filmsterren deze week de Franse acteur Denis Lavant.

Beau Travail, een film van Claire Denis die in Nederland (nog) niet is uitgebracht, gaat over soldaten van het vreemdelingenlegioen in Djibouti. Denis filmt hun lichamen terwijl ze trainen, strijken, marcheren en aldoor zijn ze overal adembenemend; hun schouders net als hun jukbeenderen, hun buiken, hun benen. Eén man wijkt af. Hij heeft net zulke spieren en staat net zo recht als de rest, maar zijn huid is pokdalig, zijn ogen liggen diep, zijn neus vleest alle kanten uit. Het is zijn taak om naar al die mooie mannen te kijken en zelf niet mooi te zijn. Hij wordt gespeeld door Denis Lavant, door velen de lelijkste man van de Franse film genoemd.

Denis Lavant (Neuilly, Frankrijk, 17 juni 1961) speelde in de eerste drie film van Leos Carax het alter ego van de regisseur, die steevast Alex heette. Lavant kon als Alex goed verlangen, goed eenzaam zijn en goed net doen alsof hij een geheim verbergt. Geen mooi, maar wel een intens gezicht. In Pola X (1999), Carax' eerste film na Les amants du Pont Neuf (1991) doet Lavant niet meer mee. Waarschijnlijk is hij te oud geworden om Carax nog te kunnen vertegenwoordigen - regisseurs kunnen in films altijd jong blijven.

Lavant heeft na zijn werk voor Carax weinig hoofdrollen meer gespeeld. Hij staat liever op het toneel. Hij speelt nu en en dan een grote of kleine bijrol in een Franse film, zoals nu een jachtopziener in de Franse tienerhorror Promenons-nous dans les bois. Misschien is er in films ook weinig emplooi voor iemand met zijn uiterlijk en intensiteit. Twee jaar geleden speelde Lavant de hoofdrol in een videoclip van de Engelse popgroep UNKLE, Rabbit In Your Headlights, over een man die in een tunnel steeds door auto's wordt aangereden. De video werd geweigerd door MTV omdat de ongelukken te grafisch in beeld waren gebracht. Toen het geweld gekuist was, weigerde de zender de clip nog steeds. Volgens UNKLE omdat Lavant als de steeds weer overreden gek te eng was.

Vorig jaar speelde Lavant een hoofdrol in Tuvalu van de jonge Duitse regisseur Veit Helmer. Daarin was hij een amaibele gek. Pas in Beau Travail kwam Lavant weer tot zijn recht. Denis laat hem als enige van de mannen aan het eind van de film een moment van gratie beleven. Lavant danst in zijn eentje in een verlaten discotheek. Door middel van zijn schokkerige bewegingen ervaart hij eindelijk schoonheid aan zichzelf.