Kunstenaars met prijs

Geld? Betekent niets, zegt de beeldend kunstenaar. Heb je veel van nodig als je zoals ik in Den Haag wilt wonen, zegt de violist. Werkt versoepelend én verstorend, zegt de danser.

In PiTCH is vanavond behalve een uitvoering van het stuk Danceworks van Steve Martland (1994) een korte documentaire van regisseur Dree Andrea te zien over de drie kunstenaars die een jaar geleden de Philip Morris Kunstprijs 2000 wonnen, waar een bedrag van vijftigduizend gulden aan is verbonden. Dat zijn beeldend kunstenaar Antoinetta Peeters, de Amerikaanse danser/componist Dylan Newcomb en het Storioni Trio, bestaande uit Marc en Wouter Vossen en Bart van der Roer. De film laat zien wat ze sindsdien hebben gedaan. Om een rode draad erin aan te brengen reageren de kunstenaars op een aantal steekwoorden. Geld bijvoorbeeld, en snoep (chocola, bitterkoekjes, niets). Controle. Onmogelijk, zegt Antoinetta Peeters. Probeer ik altijd te krijgen, zegt Marc Vossen. Dat wat wij allemaal in de hand nemen om de chaos terug te houden, zegt Dylan Newcomb in aandoenlijk Nederlands.

De intensiteit waarmee zij allen te werk gaan dwingt bewondering af. Opvallend is het verschil tussen uitvoerende en scheppende disciplines, vooral in de verhouding tot het publiek. De musici genieten met volle teugen van hun optredens in Concertgebouw, Wigmore Hall, Carnegie Hall. Newcomb is solistischer bezig, maar denkt diep na over wat hij doet en is zeer welbespraakt – jammer dat in dit impressionistische portret onduidelijk blijft hoe hij dans, film en zijn eigen muzikale composities vermengt. Peeters is het andere uiterste, zij werkt in een vrijwel volledig isolement gestaag door en zou het liefst zien dat haar werk een eigen leven kan leiden zonder dat zij als persoon de confrontatie met het publiek hoeft aan te gaan. We zien haar schilderen in haar atelier, of gekleed in een wonderlijk pak van zelfgehaakte lappen en hoofdtooi door het Hollandse landschap lopen. Voor wie? Vanavond, in ieder geval, voor ons.

PiTCH, Ned. 3, 23.40-0.25u.

    • Tracy Metz